Interbrew ziet winst dalen door verkoop Carling

Interbrew, de Belgische brouwer van onder meer Stella Artois, Leffe, Jupiler en Dommelsch, heeft omzet en winst in het eerste halfjaar zien afnemen. Dat is het gevolg van de verkoop in het Verenigd Koninkrijk van de Britse dochter Carling. Dat gebeurde op last van de concurrentie-autoriteiten.

Bovendien heeft Interbrew een eenmalige last van 61 miljoen euro genomen voor de reorganisatie van de distributie-activiteiten in het VK. De nettowinst kwam door dat alles 18,3 procent lager uit op 165 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat ging zelfs met bijna 27 procent terug naar 244 miljoen euro.

Interbrew zelf wijst graag op de halfjaarwinst die is geschoond van alle eenmalige invloeden. Dan is de nettowinst gestegen met 5,8 procent tot 218 miljoen euro. De brouwer maakte woensdag 4 september verder bekend dat het de distributierechten voor Bass Ale in de Verenigde Staten heeft overgenomen van Diageo voor 105 miljoen dollar. Dat is volgens Interbrew een product met een zeer hoge marge.