Meerderheidsbelang Heineken in Libanese brouwer

Heineken neemt een meerderheidsbelang in de Libanese bierbrouwerij Almaza. Het Nederlandse concern heeft al sinds 42 jaar tien procent van de aandelen en dit belang wordt nu uitgebreid tot 79 procent. Dit heeft Heineken woensdag bekendgemaakt.

Met de transactie, waarover geen financiële details worden verstrekt, krijgt Heineken het grootste deel van de biermarkt in Libanon in handen. Almaza is de enige brouwerij in het land en heeft een marktaandeel van 61,5 procent. Het overige deel van de markt bestaat uit geïmporteerd bier. Ongeveer eenderde van die import bestaat uit Heineken en Amstel bier. Heineken neemt het meerderheidsbelang over van de Libanese familie Jabre. De merken, de brouwinstallaties en -activiteiten gaan over naar Heineken. De grond en de gebouwen zijn geen onderdeel van de transactie.

Het belangrijkste biermerk is Almaza. Het bedrijf brouwt tevens alcoholvrij bier en twee moutdranken met fruitsmaak. De brouwerij telt tweehonderd werknemers. De overname, die wordt gefinancierd uit beschikbare liquide middelen, draagt direct bij aan de nettowinst, aldus Heineken.

Het is de derde transactie van Heineken in één week. Het concern kondigde vorige week donderdag aan voor 287 miljoen dollar de Egyptische brouwerij Al Ahram Beverages Company over te gaan nemen. Afgelopen maandag maakte Heineken bekend zich voor 229 miljoen dollar in te kopen in de Midden-Amerikaanse biermarkt door belangen te nemen in brouwerijen in Nicaragua en Costa Rica.