Nederland somber over toekomst horeca en toerisme

Nederlandse managers in de horeca, toerisme, pretparken, beurzen en sportcentra zijn somberder geworden dan hun Europese collega's. Ze zijn echter meer dan anderen bereid om de komende drie jaar te investeren. Dat blijkt uit een onderzoek van Ernst & Young onder vierhonderd managers in Europa. De conclusies zijn donderdag 12 september bekendgemaakt.

De onderzoekers vermoeden dat het in de aard van de Nederlanders zit om wat minder positief te zijn over de toekomst. De cijfers laten echter zien dat de sector in Nederland, zeker na de aanslagen op 11 september, de dans lijkt te zijn ontsprongen. Het aantal annuleringen is na de aanslagen niet erg toegenomen. De hele Europese horeca- en toerisme-industrie voelt de internationale teruggang. Dit is vooral het geval in de sectoren accommodatie en reizen, die grotendeels afhankelijk zijn van internationale reizigers. Het verslechterde economische klimaat is in zijn algemeenheid de meest genoemde factor. Ook de politiek en angst voor nieuwe aanslagen zijn redenen voor toegenomen somberheid.

Ondanks het verminderde optimisme is in het afgelopen jaar de omzet van de branches gestegen. De winstmarges zijn blijven steken op hetzelfde niveau als vorig jaar; een indicatie dat de kosten evenredig zijn gestegen met de groei in omzet. Zo'n 63 procent van de ondervraagde ondernemers zei afgelopen jaar investeringen te hebben gedaan. Voor komend jaar verwacht 59 procent dit te doen. De bedragen voor investeringen zijn komend jaar minder dan de helft van vorig jaar. De daling past in een trend die in 1999 begon. Dat de branche risico's mijdt, leidt Ernst & Young af uit het feit dat vrijwel alle investeringen worden gedaan in bestaande locaties en accommodaties.