Winststijging voor bierbrouwer Heineken

Heineken heeft het eerste halfjaar van 2002 een nettowinst geboekt van 330 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar bedroeg de nettowinst 298 miljoen euro. De omzet steeg met elf procent vergeleken met 2001, met 509 miljoen tot 4,9 miljard euro. Dat maakte de bierbrouwer donderdag 12 september bekend.

Het bedrijfsresultaat steeg in de eerste zes maanden van dit jaar met dertien procent van 513 miljoen euro naar 581 miljoen. De nettowinst komt aardig overeen met de verwachtingen van de analisten. Door de bank genomen rekenden zij op 331 miljoen euro. Het bedrijf verwacht dat de nettowinst over heel 2002 in lijn zal liggen met de procentuele stijging in de eerste helft van dit jaar (elf procent). Het slechte weer in Europa zal de brouwer wel parten spelen, aldus Heineken. Daar staat tegenover dat verkoopprijzen gunstig zijn voor de consument.

Zo'n vijf procent van de omzettoename is te danken aan een aantal bedrijven dat voor het eerst in de boeken is opgenomen. Het gaat met name om Bravo Holding in Rusland, BrauHolding International in Duitsland en een aantal drankgroothandels in West-Europa. De autonome omzetgroei bedroeg zes procent. Hoewel het natte voorjaarsweer de verkoop van bier in West-Europa wat drukte, verkocht de brouwer het eerste halfjaar van 2002 toch meer bier dan in dezelfde periode vorig jaar. Heineken zette 41,5 miljoen hectoliter af, twaalf procent meer dan in 2001. Belangrijke volumestijgingen vonden plaats in Polen, de Verenigde Staten, Slowakije, Vietnam en Afrika, zo meldde het bedrijf. In het eerste land werd zelfs voor de eerste keer een positief nettoresultaat behaald.

De wereldwijde afzet van 'premium'-bieren steeg met vier procent tot 8,8 miljoen hectoliter. In het bijzonder in de VS, Spanje, Polen, Singapore en Thailand namen de verkopen toe. Internationale speciaalbieren deden het goed met een afzetstijging van 13 procent. Vooral de merken Desperados en Affligem ontwikkelden zich uitstekend, aldus Heineken. Amstelbier, dat in veel landen als een luxe specialiteit wordt gezien, ging de eerste zes maanden ongeveer even vaak over de toonbank als in dezelfde periode vorig jaar. Consumenten dronken 5,1 miljoen hectoliter. De lagere volumes in Europa werden gecompenseerd door de hogere verkopen in de VS en Afrika. De totale afzet van Heinekenbier, ook in veel landen een luxe-produkt, steeg tot 11,4 miljoen hectoliter, een toename van vier procent.