Snackbar om de hoek verliest van ketens

De traditionele snackbar in woonwijken verliest steeds meer klanten aan grote fastfoodketens. Zowel in omzet als in bedrijfsaantallen winnen McDonald's en Burger King terrein. Was de snackbar in 1997 nog goed voor bijna 60 procent van de fastfoodsector, vorig jaar is dat gedaald naar 52 procent.

Dat zegt W. Waninge van het bedrijfschap Horeca en Catering. Vorig jaar waren nog 5000 van de 9600 fastfoodzaken traditionele snackbars. Vijf jaar eerder waren het er nog 5700 van de 9700. Het aantal bedrijven in de sector neemt sinds 1999 gestaag af. De bedrijven worden wel steeds groter. De sector groeit in omzet, aantal werknemers en hoeveelheid vierkanten meters verkoopoppervlakte. De ongeveer 9600 fastfoodbedrijven draaiden vorig jaar een gezamenlijke omzet van 2,3 miljard euro. In 1997 noteerde het bedrijfschap nog bij 9700 bedrijven een totale omzet van 1,8 miljard euro.

Inspelen op jonge allochtonen
Waninge verwacht niet dat de traditionele snackbar helemaal verdwijnt. Hij vindt wel dat de snackbars beter moeten inspelen op allochtonen jongeren. De fastfoodsector is sterk afhankelijk van jongeren. Snackbars zouden een voorbeeld moeten nemen aan de grote ketens. Waninge: 'Je ziet dat McDonald's en Burger King veel allochtonen in dienst hebben, dan komen ze ook vanzelf als klant.'