nieuws

Gekweekte kabeljauw in 2004 op de markt

Horeca

In 2004 brengt voedingsconcern Nutreco de eerste gekweekte kabeljauw op de markt. De tekenen zijn gunstig: in Noorwegen zijn eitjes bevrucht en spartelt de eerste jonge vis in de bassins. Ook andere soorten kweekvis zoals zeebaars, zeebrasem en heilbot komen er aan.

Dat heeft Nutreco dinsdag gezegd bij de presentatie van de cijfers over 2002. De omzet bleef vorig jaar vrijwel onveranderd ten opzichte van een jaar eerder, slechts een lichte krimp van 0,7 procent naar 3,8 miljard euro. De nettowinst verminderde met een kwart naar 68,2 miljoen euro, vooral wegens slechte resultaten in het eerste halfjaar.

De zalmprijzen en die van kipproducten vielen tegen. Bovendien stegen de personeelskosten, mede door een extra pensioenlast. Het resultaat is wel beter dan Nutreco eind vorig jaar nog verwachtte.

Nutreco profiteert met de kweekvis van de problemen rond de populatie in zee van allerlei vissoorten, zoals de kabeljauw. Gekweekte zalm vindt al gretig aftrek en nu is de beurt aan andere vissoorten.

In Engeland bijvoorbeeld zijn zeebaars en zeebrasem populair op de menukaart. De kweekbak levert daar inmiddels al tien keer zoveel aan de restaurants dan de Middellandse Zee. De winst uit de zalmproductie gebruikt het bedrijf voor financiering van de ontwikkeling van nieuwe soorten, zei bestuursvoorzitter W. Dekker.

Op twee van de drie zalmmarkten waarin Nutreco opereert, Japan en de Verenigde Staten, lijkt geen vuiltje aan de lucht. Japan eet zo’n 450.000 ton zalm per jaar en Nutreco kon daar veel Chileense kweekvis kwijt wegens tegenvallende ‘wilde’ vangst van de Japanse vloot. De Amerikanen zijn dol op zalm en de bedrijven in Chili profiteren hier optimaal van groeicijfers van 20 procent.

Noorwegen en Europa gaan aanzienlijk moeizamer. De financiële man van Nutreco, C. van Rijn gaat dit jaar extra goed opletten of de grote aanwinst uit 2000 van het Noorse Marine Harvest op goodwill moet worden afgewaardeerd. De harde Noorse kroon zat daar tegen en de marges waren gering, mede door EU-maatregelen rond minimumprijzen voor import. Dat laatste probleem lijkt bijna achter de rug.

Reageer op dit artikel