Lessen van de Golfoorlog

Het adviesbureau PricewaterhouseCoopers heeft een vergelijking gemaakt tussen de Golfoorlog van 1990/1991 en de huidige oorlogsdreiging. Onderzocht is welke effecten de oorlog toen had op de reisindustrie - touroperators, luchtvaartmaatschappijen en hotels. Op grond daarvan trekt het bureau een aantal lessen voor de leisuremarkt. De situatie in Engeland diende als uitgangspunt, maar de lessen zijn voor meerdere landen interessant.

Allereerst de conclusies van de Golfoorlog van 1990/1991. 1. De dreiging van een oorlog zorgt ervoor dat consumenten minder nieuwe vliegreizen boeken (- 21 procent). Het is echter niet zo dat boekingen die reeds gedaan zijn, worden geannuleerd. 2. Als de oorlog daadwerkelijk uitbreekt, heeft dat een sterk negatief effect op het boekingsgedrag (- 55 procent). 3. Zodra de oorlog voorbij is, volgt een enorme hausse aan boekingen (+ 50 procent). Met andere woorden: de reismarkt herstelde zich verrassend snel.

Als er oorlog uitbreekt in het Midden-Oosten, dan heeft de reisindustrie baat bij een korte oorlog zoals die werd gevoerd in 1991, concludeert het accountantsbureau. De deskundigen twijfelen echter of er een korte oorlog zal komen, aangezien het hier niet gaat om het verdrijven van een vreemde mogendheid uit Koeweit, maar om een verandering van het regime in Irak. Een oorlog die lang duurt, heeft negatieve effecten die langer aanhouden.Terrorisme, of de angst daarvoor, ontmoedigt consumenten bovendien om te reizen. Hoewel niemand kan voorspellen of er meer aanslagen zullen komen, ziet PricewaterhouseCoopers de kans op terreur als een groot verschil met de situatie in 1991. Helaas, zoals de aanslag op Bali heeft aangetoond, kunnen ook vakantiebestemmingen doelwit zijn van aanslagen.

Het belangrijkste advies dat het bureau geeft aan de leisure-industrie is om niet in paniek te raken. Touroperators moeten op een verstandige manier hun capaciteit verminderen. Prijsdumping om marktaandeel te winnen moet worden vermeden, omdat het jaren duurt voordat marges weer op het oude niveau terugkeren. Een prijzenoorlog is bovendien slecht voor de reisbranche, die toch al zwaar weer tegemoet gaat.