Toppertje' Luken ziet volop kanzen in lastige markt

Chris Luken laat zich niet gek maken. Ook niet als er oorlog in de lucht hangt. Om zich heen ziet hij een markt in mineur, ondernemers die bij de pakken neerzitten. Ze hebben geen passend antwoord op economisch zwaar weer. 'Ze schakelen niet snel genoeg', speechte de man achter de succesvolle Hotelbon vorige week op zijn verlate nieuwjaarsparty in het trendy grachtenhotel Blakes in Amsterdam. Zijn toehoorders, net als Luken zelf, behorend tot de 'toppertjes uit de hospitalitybranche'.

‘Waarom een toast op 2003 als er zoveel ellende is in de wereld, vraagt u zich wellicht af?’ Luken ziet ook wel hoe Bin Laden, Irak en massaontslagen de markt onder druk zetten. Maar niet getreurd, er zitten ook positieve kanten aan een neergaande economie. ‘De kneusjes die hebben meegesurft op het succes van de afgelopen jaren, vallen af. Alleen de mensen die creatief genoeg zijn om te innoveren, kunnen in een slechte economie leuk centjes verdienen.’

Chris Luken behoort tot die laatste groep. Afgezien van z’n recent stukgelopen en door de roddelpers uitgemolken relatie met Tatjana Simic (‘het waren drie enerverende maanden’) en de moeizame start van de Fletcher Hotelgroep in België (11 september, faillissement van luchtvaartmaatschappij Sabena), kent hij nauwelijks tegenslagen. Zijn inkooporganisatie Best Buy (500 horecaklanten) loopt als een tierelier, de Hotelbon draait na acht jaar nog steeds lekker en de nog maar pas geïntroduceerde Hotelbon Jaarkaart (voor 55 euro een jaar lang onbeperkt ‘geheel gratis’ overnachten in 1700 hotels) slaat aan.

Juist in onzekere tijden waarin mensen niet te ver en niet te lang van huis willen, wint de short break holiday in razend tempo terrein. En kan Luken - door ex- ANWB-baas Paul Nouwen ‘de ontdekker van de korte vakantie’ genoemd - voordelig inkopen bij de drie- en viersterrenhotels. ‘De zakenmarkt ligt deels op z’n gat, maar hotels moeten die kamers wél gevuld krijgen.’

Ook uit cijfers blijkt dat de short break in de lift zit: de afgelopen jaren groeide het aantal korte vakanties (maximaal drie overnachtingen) steeds met 450.000 naar ruim 12 miljoen vorig jaar. De koepelorganisatie voor het toeristisch bedrijfsleven, TRN, stelt dat voorlopig alleen in de korte vakanties groei zit.