nieuws

Eetplaza.nl uit de lucht

Horeca

Eetplaza.nl heeft het niet gered. Het landelijke systeem waarmee consumenten via internet bij de cafetaria een bestelling konden plaatsen is medio juli jongstleden wegens onvoldoende gebruik van het net gehaald.

Op www.eetplaza.nl kon de consument een cafetaria in de buurt zoeken voor een digitale bestelling. Die rolde in de snackbar dan automatisch uit de op de computer aangesloten kassa, inclusief het gewenste tijdstip van afhalen en het af te rekenen bedrag. Volgens directeur Jurgen Janssens van Janssens Kassasystemen, dat samen met KHN-sector Fastfood- en IJsbedrijven en automatiseringsbedrijf Vlicomp eind 2000 aan de wieg stond van het project, leek de start veelbelovend. ‘Er waren direct al zo’n honderd cafetariahouders die belangstelling toonden. Maar toen zij tekst en beeldmateriaal voor de op hun bedrijf toegespitste site moesten leveren, gaven de meeste niet thuis. Uiteindelijk bleef het aantal ondernemers dat serieus met het systeem aan de slag is gegaan beperkt tot vier.’

Net als Janssens denkt sectormanager Bas van Osta van KHN Fastfood- en IJsbedrijven dat het project zijn tijd te ver vooruit was. ‘Misschien hadden we met de introductie beter kunnen wachten totdat internet in onze branche wat meer in zwang is. Ook de consument gebruikte het bestelsysteem nauwelijks.’

Leon Leijtens van snackbar De Vergulden Erpel in Waalwijk had na een paar maanden al door dat Eetplaza.nl niet aansloeg. Hoe hij de mogelijkheden met zijn klanten ook communiceerde, ze maakten er geen gebruik van. ‘En dan heeft onderhoud van zo’n site geen zin’, zegt hij. ‘Ik ben er begin dit jaar mee gestopt.’ Invoering van het systeem heeft hem niet op kosten gejaagd. ‘Ik had al een kassa die eenvoudig op de computer kon worden aangesloten. Het was een perfect concept. Jammer dat het is mislukt.’

Op www.eetplaza.nl kon de consument een cafetaria in de buurt zoeken voor een digitale bestelling. Die rolde in de snackbar dan automatisch uit de op de computer aangesloten kassa, inclusief het gewenste tijdstip van afhalen en het af te rekenen bedrag. Volgens directeur Jurgen Janssens van Janssens Kassasystemen, dat samen met KHN-sector Fastfood- en IJsbedrijven en automatiseringsbedrijf Vlicomp eind 2000 aan de wieg stond van het project, leek de start veelbelovend. ‘Er waren direct al zo’n honderd cafetariahouders die belangstelling toonden. Maar toen zij tekst en beeldmateriaal voor de op hun bedrijf toegespitste site moesten leveren, gaven de meeste niet thuis. Uiteindelijk bleef het aantal ondernemers dat serieus met het systeem aan de slag is gegaan beperkt tot vier.’

Net als Janssens denkt sectormanager Bas van Osta van KHN Fastfood- en IJsbedrijven dat het project zijn tijd te ver vooruit was. ‘Misschien hadden we met de introductie beter kunnen wachten totdat internet in onze branche wat meer in zwang is. Ook de consument gebruikte het bestelsysteem nauwelijks.’

Leon Leijtens van snackbar De Vergulden Erpel in Waalwijk had na een paar maanden al door dat Eetplaza.nl niet aansloeg. Hoe hij de mogelijkheden met zijn klanten ook communiceerde, ze maakten er geen gebruik van. ‘En dan heeft onderhoud van zo’n site geen zin’, zegt hij. ‘Ik ben er begin dit jaar mee gestopt.’ Invoering van het systeem heeft hem niet op kosten gejaagd. ‘Ik had al een kassa die eenvoudig op de computer kon worden aangesloten. Het was een perfect concept. Jammer dat het is mislukt.’

Reageer op dit artikel