TRN hekelt korting op promotie

De koepelorganisatie voor het toeristisch bedrijfsleven, TRN, moet de broekriem stevig aanhalen. De bijdrage van de overheid aan de promotie van toerisme loopt terug van de huidige ruim € 22 miljoen tot minder dan € 16 miljoen in 2008; een bezuiniging van ruim 5 miljoen euro.

Directeur Hans van Driem van TRN vreest dat de maatregel ten koste zal gaan van de promotie van Nederland in het buitenland. ‘Een verdere verlaging van onze overhead- en organisatiekosten alleen, is onvoldoende om een korting van deze omvang te verwerken. Dit dwingt ons tevens drastisch te snijden in het promotiebudget voor marketingactiviteiten’.

TRN vindt dat juist in deze tijd van economische teruggang en toenemende werkeloosheid een extra impuls voor de toeristische en congresindustrie hard nodig is. De zakelijke dienstverlening, waar de toeristische en zakelijke reissector onderdeel van uitmaakt, is de snelst groeiende sector wereldwijd.

De overheid heeft baat bij een succesvolle sector; van alle bestedingen vloeit 40 procent weer terug naar de staatskas. Van Driem: ‘Uit onderzoek blijkt dat een investering van 1 miljoen in promotie € 38 miljoen aan extra omzet genereert. Het doorzetten van deze korting heeft grote gevolgen voor onze werkgelegenheid, met name voor de lager opgeleiden en jongeren. Momenteel levert deze sector 450.000 banen op’.

Directeur Hans van Driem van TRN vreest dat de maatregel ten koste zal gaan van de promotie van Nederland in het buitenland. ‘Een verdere verlaging van onze overhead- en organisatiekosten alleen, is onvoldoende om een korting van deze omvang te verwerken. Dit dwingt ons tevens drastisch te snijden in het promotiebudget voor marketingactiviteiten’.

TRN vindt dat juist in deze tijd van economische teruggang en toenemende werkeloosheid een extra impuls voor de toeristische en congresindustrie hard nodig is. De zakelijke dienstverlening, waar de toeristische en zakelijke reissector onderdeel van uitmaakt, is de snelst groeiende sector wereldwijd.

De overheid heeft baat bij een succesvolle sector; van alle bestedingen vloeit 40 procent weer terug naar de staatskas. Van Driem: ‘Uit onderzoek blijkt dat een investering van 1 miljoen in promotie € 38 miljoen aan extra omzet genereert. Het doorzetten van deze korting heeft grote gevolgen voor onze werkgelegenheid, met name voor de lager opgeleiden en jongeren. Momenteel levert deze sector 450.000 banen op’.