nieuws

‘Amsterdams uitgaansleven leidt kwijnend bestaan

Horeca

Discotheken en cafés in Amsterdam leiden een kwijnend bestaan. Deze horecagelegenheden worden dit jaar geconfronteerd met naar schatting een omzetdaling tussen tien en vijftien procent, aldus woordvoerder H. Verweij van de Amsterdamse tak van Koninklijk Horeca Nederland maandag.

Sommige ondernemers denken erover de prijzen van consumpties met tien procent te verlagen om meer omzet te maken. Volgens Verweij voelt het Amsterdamse uitgaansleven niet alleen de gevolgen van de economische recessie, maar is ook de arrogantie van de hoofdstedelijke horecaondernemers debet aan de terugslag. ‘Wij hebben met zijn allen te lang gedacht dat mensen toch wel bij ons zouden komen. Maar dat is dus niet zo.’

Amsterdam laat kansen liggen, zegt Verweij. ‘De Amsterdamse couturier Mart Visser heeft een tentoonstelling in Den Haag, de Amsterdamse fotograaf Erwin Olaf heeft een tentoonstelling in Groningen en het Amsterdamse modeduo Viktor & Rolf heeft een tentoonstelling in Parijs. Wij moeten weer aan de bak.’ In het voorjaar van 2004 krijgt de hoofdstad een coördinator die evenementen naar Amsterdam moet halen.

Volgens de horecaorganisatie hebben de relatief hoge consumptieprijzen in de hoofdstad maar ten dele invloed op de neergang. ‘De huurprijzen zijn hier hoger, de gemeenteleges zijn hoog en personeel is duurder en moeilijker te krijgen. En bovendien: een biertje in Parijs kost 3 euro 50, nog altijd veel meer dan hier.’

De branchevereniging is in principe geen voorstander van enkel prijsverlagingen en acties als happy hours om meer omzet te maken. Verweij: ‘Ondernemers moeten ook meer aandacht schenken aan kwaliteit: betere muziek en betere service. Als je alleen met prijzen gaat stunten, trek je aan het verkeerde eind.’

Sommige ondernemers denken erover de prijzen van consumpties met tien procent te verlagen om meer omzet te maken. Volgens Verweij voelt het Amsterdamse uitgaansleven niet alleen de gevolgen van de economische recessie, maar is ook de arrogantie van de hoofdstedelijke horecaondernemers debet aan de terugslag. ‘Wij hebben met zijn allen te lang gedacht dat mensen toch wel bij ons zouden komen. Maar dat is dus niet zo.’

Amsterdam laat kansen liggen, zegt Verweij. ‘De Amsterdamse couturier Mart Visser heeft een tentoonstelling in Den Haag, de Amsterdamse fotograaf Erwin Olaf heeft een tentoonstelling in Groningen en het Amsterdamse modeduo Viktor & Rolf heeft een tentoonstelling in Parijs. Wij moeten weer aan de bak.’ In het voorjaar van 2004 krijgt de hoofdstad een coördinator die evenementen naar Amsterdam moet halen.

Volgens de horecaorganisatie hebben de relatief hoge consumptieprijzen in de hoofdstad maar ten dele invloed op de neergang. ‘De huurprijzen zijn hier hoger, de gemeenteleges zijn hoog en personeel is duurder en moeilijker te krijgen. En bovendien: een biertje in Parijs kost 3 euro 50, nog altijd veel meer dan hier.’

De branchevereniging is in principe geen voorstander van enkel prijsverlagingen en acties als happy hours om meer omzet te maken. Verweij: ‘Ondernemers moeten ook meer aandacht schenken aan kwaliteit: betere muziek en betere service. Als je alleen met prijzen gaat stunten, trek je aan het verkeerde eind.’

Reageer op dit artikel