Kwart gasten Amsterdam komt op bonnefooi

Ruim een kwart van alle verblijfsbezoekers in Amsterdam komt naar de stad zonder een kamer te reserveren. Bij gasten van jeugdhotels en campings is dat respectievelijk 80 procent en 40 procent.

In de luxe hotels (vier en vijf sterren) vormen Nederlanders met 23 procent de belangrijkste klantengroep. Van hen is 40 procent zakengast en 60 procent toerist. Voor de jeugdhotels zijn Amerikanen met 25 procent de belangrijkste nationaliteit en voor de campings zijn dat met 34 procent de Duitsers.

Amsterdam heeft een grote groep trouwe bezoekers. Van alle verblijfsbezoekers was meer dan de helft (51 procent) al eerder in de stad. Luxe hotels hebben de meeste herhaalbezoekers (62 procent), gevolgd door de budget- en middensegment hotels met 50 procent en campings met 40 procent.

Voor het eerst heeft Amsterdam Tourist Board (ATB) een uitgebreide analyse gemaakt van de diverse soorten gasten. Het toeristisch bedrijfsleven kan hiermee volgens de organisatie zijn activiteiten nog beter afstemmen op potentiële bezoekers.

In de luxe hotels (vier en vijf sterren) vormen Nederlanders met 23 procent de belangrijkste klantengroep. Van hen is 40 procent zakengast en 60 procent toerist. Voor de jeugdhotels zijn Amerikanen met 25 procent de belangrijkste nationaliteit en voor de campings zijn dat met 34 procent de Duitsers.

Amsterdam heeft een grote groep trouwe bezoekers. Van alle verblijfsbezoekers was meer dan de helft (51 procent) al eerder in de stad. Luxe hotels hebben de meeste herhaalbezoekers (62 procent), gevolgd door de budget- en middensegment hotels met 50 procent en campings met 40 procent.

Voor het eerst heeft Amsterdam Tourist Board (ATB) een uitgebreide analyse gemaakt van de diverse soorten gasten. Het toeristisch bedrijfsleven kan hiermee volgens de organisatie zijn activiteiten nog beter afstemmen op potentiële bezoekers.