Horecard lonkt naar 'zilveren genieter

De zilveren genieter', omschrijven ze hun doelgroep. Met een kortingskaart voor 50-plussers - de Horecard - denken Casper van het Hof en Lenny Mans een gat in de markt te hebben gevonden. Ze konden wel eens gelijk krijgen. Restaurateurs happen gretig toe.

Helemaal nieuw is het niet, wel is de invulling anders. En de timing is goed. ‘Ondernemers hunkeren naar middelen om de tafelbezetting weer op een gezond peil te krijgen. Er is te veel negatief sentiment, de consument klaagt over te dure horeca. Met de Horecard kunnen we het tij keren.’

Casper van het Hof (afgestudeerd aan de hotelschool) en Lenny Mans mikken met hun kortingskaart op de snelgroeiende groep 50-plussers. Mensen met geld en tijd. Iedereen van 50 jaar en ouder krijgt met ingang van deze week voor 50 euro per jaar een kaart die recht geeft op 10 procent korting. Op eten en drinken, en alleen in restaurants die met de Horecard in zee gaan.Klinkt bekend. Was er een paar jaar geleden niet een soortgelijk initiatief? Ja, de Diner Jaarkaart. Maar die lijkt volgens Van het Hof in de verste verte niet op de Horecard. Om te beginnen gaat het bij de Diner Jaarkaart niet om een leeftijdsgebonden pas. Bovendien kunnen gebruikers alleen terecht in de daluren. Met andere woorden: te veel restricties, en dat is nou net wat de jonge honden achter de Horecard niet willen. ‘De Horecard moet te allen tijde getrokken kunnen worden. ’s Ochtends, ’s avonds, doordeweeks, maar ook op piekdagen, in het weekend en met kerst.’

Niet alleen de kaarthouder krijgt korting, ook partner en familie kunnen tegen gereduceerd tarief eten en drinken. Dus als opa en oma met hun twintig kleinkinderen aanschuiven voor een pannenkoek, is één kaart voldoende om voor iedereen 10 procent korting te krijgen.’

Onderzoek
Van het Hof en Mans gingen niet over één nacht ijs. Ze lieten verschillende ouderenbonden onderzoeken in hoeverre 50-plussers daadwerkelijk happig zijn op korting. Wat bleek: 65 procent van de 50-plussers zou direct een kaart aanschaffen. Als keiharde voorwaarde geven ze aan dat het aanbod van restaurants groot is, en mooi verspreid over het hele land.Van het Hof is zich bewust van het belang van goede spreiding. Er wordt hard aan gewerkt. Circa 60 bedrijven hebben al toegezegd, met vele tientallen zijn Mans en hij in gesprek. Ondernemers reageren enthousiast. ‘Het kost ze niets, ze hoeven alleen maar korting te geven. Als het goed is, verdienen ze dat weer terug doordat er meer gasten komen.’

Dudok, Derlon
De markt van 50-plussers is een interessante markt. Restaurant Zalmhuis (onderdeel van de Bacchus Groep) telt wekelijks 500 gasten van 50 jaar en ouder. Bacchus gaat met al haar bedrijven in zee met de Horecacard. Dudok doet hetzelfde met haar vestigingen in Den Haag, Rotterdam (ook Café Rotterdam) en Arnhem. Aart-Jan Koppert van Dudok verwacht veel van de Horecard. ‘Onze bedrijven hebben de ouderen best iets te bieden, maar we merken ook dat deze groep ons soms nog te hip vindt. Met een kortingskaart hopen we de drempel te verlagen.’Ook Gert Kap van de Xelat Holding (hotel Derlon en GT Apple Park-hotel Maastricht) doet mee. ‘De Maastricht Pas, een kortingskaart voor onder meer ouderen waarmee de gemeente een paar jaar geleden kwam, bleek succesvol. Ik geloof dat een dergelijke kaart op landelijk niveau zeker kans van slagen heeft.’
Meer informatie op www.horecard.nl