Nieuwe sterrenclassificatie hotels dynamischer

Het nieuwe sterrenclassificatiesysteem voor hotels is dynamischer ten opzichte van het oude systeem. Dat stelt Wim Waninge, woordvoerder van het Bedrijfschap Horeca en Catering. 'Noem het systeem gerust uniek'. Hoteliers kunnen bij het nieuwe systeem zelf via www.hotelsterren.nl hun hotel classificeren.

Door een vragenlijst op het Internet in te vullen, krijgen ze hun classificatie voorgeschoteld. Daarnaast geeft het nieuwe systeem de mogelijkheid om een hotel te upgraden.

Naast basisnormen kent het systeem keuzenormen om tot een classificatie te komen. Aan elke norm is een puntennotering gekoppeld, zodat een hotelier exact weet met welke aanpassingen het hotel stijgt op daalt in de sterrenrating. ‘De hotelondernemer krijgt de vrijheid om te kiezen in welke basisnormen hij investeert, om zo tot een bepaalde classificatie te komen’, stelt Waninge. De criteria voor de het nieuwe systeem zijn ontwikkeld door KHN, ANWB en het bedrijfschap Horeca en Catering.

Waninge verwacht dat het nieuwe systeem geen aardverschuivingen teweegbrengt ten opzichte van de huidige indeling van de hotelsterren. ‘Verder denken we dat we met het nieuwe systeem internationaal sterker kunnen worden. Dit omdat het eenvoudig is om een hotel op te waarderen. Het systeem speelt in op de wens van de consument en kan jaren mee.’

De Nederlandse Hotel Classificatie commissievoorzitter Annemarie Jorritsma lanceert de Nederlandse Hotel Classificatie officieel op maandag 5 januari op de eerste beursdag van de Horecava. Dan wordt onder meer het eerste NHC hotelschild uitgereikt aan het eerste NHC geclassificeerde hotel van Nederland. Dat is het Amsterdamse Best Western Eden Hotel van Sjoerd Dijkstra.