Omzetaandeel plastic geld toegenomen

Op dit moment is het mogelijk om in ruim vier van de tien horecabedrijven in Nederland met de pinpas, creditcard of chipknip te betalen. De afgelopen veertien jaar is de mogelijkheid om in de horeca met plastic geld te betalen met een kwart toegenomen. Deze toename kan voor een belangrijk deel aan de pinpas worden toegeschreven. Als het aan de horecaondernemers ligt, vindt er op korte termijn geen grote groei van het elektronische betaalverkeer plaats. De ondoorzichtige transactiekosten vormen een belangrijk obstakel.

Uit telefonisch onderzoek, in opdracht van het Bedrijfsschap onder 400 horecabedrijven, wijst uit dat ongeveer de helft van de omzet van de Nederlandse horecabedrijven gerealiseerd wordt met contant geld. Het omzetaandeel van plastic geld is toegenomen tot zo'n veertig procent. De overige tien procent van de omzet wordt op rekening of per bank gerealiseerd. Daarbij werken kleine bedrijven vaker met contant geld en kiezen grote bedrijven vaker voor betaling op rekening of per bank.

Vooropgesteld dat in ruim de helft van de horecabedrijven contant geld nog steeds het meest gebruikte betaalmiddel is, neemt de populariteit van het plastic geld toe. Zo is de pinpas nu al bij een kwart van de hroecabedrijven het meest gebruikte betaalmiddel. Volgens de horecaondernemers is de manier waarop de gast betaalt afhankelijk van de hoogte van de rekening. Bij een bestedingsbedrag onder de 30 euro betaalt de gast vaker contant, terwijl hij boven de 30 euro vaak de pinpas als contant geld gebruikt. Overigens ide creditcard bij een op de zeven horecabedrijven het populairst en gebruikt de gast deze nagenoeg alleen boven de 30 euro. De chipknip is maar zelden het meest gebruikte betaalmiddel.