Buitenlands eten blijft de trend

Het aantal horeca- en cateringbedrijven in Nederland is het afgelopen jaar met 0,9% gestegen tot 46.021. De doorbraak van de 46.000-grens wordt voornamelijk veroorzaakt door restaurantbedrijven met een buitenlandse keuken die een bovengemiddelde groei liet zien. De Nederlandse horeca krijgt hierdoor een steeds diverser karakter. Buitenlands eten blijft dus de trend.

Het aantal horeca- en cateringbedrijven in Nederland is het afgelopen jaar met 0,9% gestegen tot 46.021. De doorbraak van de 46.000-grens wordt voornamelijk veroorzaakt door restaurantbedrijven met een buitenlandse keuken die een bovengemiddelde groei liet zien. De Nederlandse horeca krijgt hierdoor een steeds diverser karakter.

Buitenlands eten blijft trend
Ook in het afgelopen jaar nam het aantal buitenlandse keukens in restaurants weer fors toe (6,6%).Het aantal Nederlands-Franse keukens steeg licht (0,7%). Het aandeel van de buitenlandse keuken in het totaal is daarmee verder gestegen tot 53%. De consument heeft de keuze uit steeds meer buitenlandse restaurants, terwijl ook de diversiteit groeit. Opvallende groeiers zijn de Turkse, Surinaamse, Spaanse, Mexicaanse en Japanse keukens.

Ook het aantal Zuideuropese en internationale keukens neemt sterk toe. Meer bedrijven in fastfoodsector, maar minder snackbars Fastfoodrestaurants, lunchrooms, shoarmazaken en partycateraars compenseerden in de fastfoodsector de daling van snackbars ruimschoots.

Al sinds 1997 daalt het aantal snackbars gestaag, als gevolg van concurrentie zowel van binnen de bedrijfstak als daarbuiten (met name een groter en kwalitatief verbeterd aanbod van kant en klaar maaltijden en ruimere openingstijden in de detailhandel).

Daling van aantal bedrijven in drankensector zet door
De teruggang van het aantal bedrijven in de drankensector wordt met name veroorzaakt doordat er minder cafés en coffeeshops zijn dan een jaar geleden. Ook hier is sprake van een al langer lopende trend, na 1998 daalt het aantal bedrijven langzaam maar gestaag (-3,3%).

Schaalvergroting en upgrading in hotellerie
Het aantal bedrijven in de hotelsector daalde in het afgelopen jaar licht (-0,2%) tot 2.890 bedrijven. Het aantal kamers en bedden in deze bedrijven nam in deze periode wel toe (1%). Binnen de sector is sprake van een upgrading: het aantal bedrijven met een of twee sterren daalt, terwijl vooral het drie- en viersterrensegment sterk toeneemt.

Het aantal horeca- en cateringbedrijven in Nederland is het afgelopen jaar met 0,9% gestegen tot 46.021. De doorbraak van de 46.000-grens wordt voornamelijk veroorzaakt door restaurantbedrijven met een buitenlandse keuken die een bovengemiddelde groei liet zien. De Nederlandse horeca krijgt hierdoor een steeds diverser karakter.

Buitenlands eten blijft trend
Ook in het afgelopen jaar nam het aantal buitenlandse keukens in restaurants weer fors toe (6,6%).Het aantal Nederlands-Franse keukens steeg licht (0,7%). Het aandeel van de buitenlandse keuken in het totaal is daarmee verder gestegen tot 53%. De consument heeft de keuze uit steeds meer buitenlandse restaurants, terwijl ook de diversiteit groeit. Opvallende groeiers zijn de Turkse, Surinaamse, Spaanse, Mexicaanse en Japanse keukens.

Ook het aantal Zuideuropese en internationale keukens neemt sterk toe. Meer bedrijven in fastfoodsector, maar minder snackbars Fastfoodrestaurants, lunchrooms, shoarmazaken en partycateraars compenseerden in de fastfoodsector de daling van snackbars ruimschoots.

Al sinds 1997 daalt het aantal snackbars gestaag, als gevolg van concurrentie zowel van binnen de bedrijfstak als daarbuiten (met name een groter en kwalitatief verbeterd aanbod van kant en klaar maaltijden en ruimere openingstijden in de detailhandel).

Daling van aantal bedrijven in drankensector zet door
De teruggang van het aantal bedrijven in de drankensector wordt met name veroorzaakt doordat er minder cafés en coffeeshops zijn dan een jaar geleden. Ook hier is sprake van een al langer lopende trend, na 1998 daalt het aantal bedrijven langzaam maar gestaag (-3,3%).

Schaalvergroting en upgrading in hotellerie
Het aantal bedrijven in de hotelsector daalde in het afgelopen jaar licht (-0,2%) tot 2.890 bedrijven. Het aantal kamers en bedden in deze bedrijven nam in deze periode wel toe (1%). Binnen de sector is sprake van een upgrading: het aantal bedrijven met een of twee sterren daalt, terwijl vooral het drie- en viersterrensegment sterk toeneemt.