nieuws

Meer winst voor bierbrouwer Grolsch

Horeca

Bierbrouwer Grolsch heeft de eerste zes maanden van dit jaar de nettowinst 6,9 procent zien toenemen tot 12,7 miljoen euro. De omzet groeide dankzij de grotere verkoop van bier in het buitenland en prijsstijgingen met 4,4 procent van 138,4 miljoen euro tot 144,4 miljoen euro. Dat heeft Grolsch woensdag bekendgemaakt.

De brouwer gaat ervan uit dat het bedrijfsresultaat over heel 2003 uitkomt op het niveau van vorig jaar, namelijk 42,6 miljoen euro. De nettowinst zal ‘enige mate’ stijgen. Vorig jaar bedroeg de winst 30,1 miljoen euro. Grolsch wil over de lange termijn jaarlijks gemiddeld 5 tot 7 procent meer winst halen.

De tweede helft van dit jaar stijgen de afschrijvingskosten en dalen de rentebaten door de bouw van een nieuwe brouwerij. Op de voor de Grolsch belangrijkste biermarkt, Nederland, verkocht de horeca 3 procent minder bier. De hele Nederlandse biermarkt kromp met 1 procent. Het marktaandeel van Grolsch nam in de eerste zes maanden toe dankzij de ‘expansieve horecastrategie’. De verkoop van beugelflessen van 0,45 liter nam wel af.

De Nederlandse biermarkt staat al enige tijd onder druk. Grolsch verwacht dan ook minder bier te verkopen dan vorig jaar. Dankzij de warme zomermaanden juli en augustus denkt de brouwer dat de omvang van de totale markt niet bij vorig jaar zal achterblijven.

In het buitenland boekte Grolsch in de eerste zes maanden wederom een dubbelcijferige groei. In het Verenigd Koninkrijk werd de stijgende lijn onverminderd voortgezet, aldus het bedrijf. Ook in de Verenigde Staten realiseerde de brouwer groei, hoewel de verkoop van ‘premium’ pils stagneerde. Voor de rest van het jaar denkt Grolsch de huidige groeitrend door te zetten, behalve in de VS.

De brouwer gaat ervan uit dat het bedrijfsresultaat over heel 2003 uitkomt op het niveau van vorig jaar, namelijk 42,6 miljoen euro. De nettowinst zal ‘enige mate’ stijgen. Vorig jaar bedroeg de winst 30,1 miljoen euro. Grolsch wil over de lange termijn jaarlijks gemiddeld 5 tot 7 procent meer winst halen.

De tweede helft van dit jaar stijgen de afschrijvingskosten en dalen de rentebaten door de bouw van een nieuwe brouwerij. Op de voor de Grolsch belangrijkste biermarkt, Nederland, verkocht de horeca 3 procent minder bier. De hele Nederlandse biermarkt kromp met 1 procent. Het marktaandeel van Grolsch nam in de eerste zes maanden toe dankzij de ‘expansieve horecastrategie’. De verkoop van beugelflessen van 0,45 liter nam wel af.

De Nederlandse biermarkt staat al enige tijd onder druk. Grolsch verwacht dan ook minder bier te verkopen dan vorig jaar. Dankzij de warme zomermaanden juli en augustus denkt de brouwer dat de omvang van de totale markt niet bij vorig jaar zal achterblijven.

In het buitenland boekte Grolsch in de eerste zes maanden wederom een dubbelcijferige groei. In het Verenigd Koninkrijk werd de stijgende lijn onverminderd voortgezet, aldus het bedrijf. Ook in de Verenigde Staten realiseerde de brouwer groei, hoewel de verkoop van ‘premium’ pils stagneerde. Voor de rest van het jaar denkt Grolsch de huidige groeitrend door te zetten, behalve in de VS.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels