nieuws

Trendwatcher wijst op mogelijkheden van internet

Horeca

Juist nu de horeca het wat moeilijker heeft, is het zaak om alle mogelijkheden van het Internet te benutten’. Dat is het advies van Richard Lamb, trendwatcher en e-commerce expert. De veelgevraagd spreker en schrijver van onder andere het boek Succesvol Elektronisch Zakendoen geeft in een e-interview met Zibb.nl/horeca zijn mening over het gebruik en de mogelijkheden van internet in de horeca.

Zibb.nl/horeca: Wat vindt u van de manier waarop horecabedrijven momenteel vertegenwoordigd zijn op het Internet?
Lamb: De meeste horecabedrijven komen helaas nog niet veel verder dan een online uithangbord. Dat is jammer, omdat daardoor kansen gemist worden. Juist nu de horeca het wat moeilijker heeft dan de afgelopen jaren. Aangezien het huidige economische klimaat volgens mij nog wel een paar jaar zal aanhouden is het zaak om alle mogelijkheden te benutten. Het internet is een relatief goedkoop en effectief medium voor marketing.

Zibb.nl/horeca: Waar liggen de mogelijkheden voor hotels, restaurants en cafés om meer omzet te halen uit het Internet?
Lamb: Zoek bij het inrichten en promoten van een website naar de unieke mogelijkheden van het internet. Welke interactieve elementen zou men bijvoorbeeld aan een website kunnen toevoegen om bestaande klanten regelmatig naar de website (en de horecagelegenheid zelf) terug te laten keren?
Hotels: Laat gasten interactief kennis maken met de omgeving van het hotel.
Restaurants: Laat gasten zelf on-line hun favoriete menu samenstellen. Vervolgens mogenzij dit in het restaurant tot zich nemen.
Cafés: Dartscore bijvoorbeeld automatisch op het internet plaatsen. Andere cafégangers zullen komen om een record te breken of een competitie te spelen.

Zibb.nl/horeca: Op welke manier gebruiken horecaondernemers het Internet verkeerd?
Lamb: Horecaondernemers geven ICT-bedrijven of reclamebureaus de vrije hand omeen website in te richten. Een horecaondernemer weet echter zelf als geen ander hoe hij zijn of haar doelgroep kan bereiken. Geef dus voortaan strikte opdrachten en neem geen genoegen met verhalen over technische beperkingen. Het gaat vooral om creativiteit.

Zibb.nl/horeca: Wat is volgens u de rol van internet in horecabedrijven over pakweg een jaar of vijf?
Lamb: Het internet zal niet alleen voor werving worden ingezet maar ook een vastonderdeel worden van de horecabeleving. Ik zie bijvoorbeeld een goede toekomst voor een netwerk van online gekoppelde horecabedrijven die datingfaciliteiten of groepsactiviteiten aanbieden.

Zibb.nl/horeca: Hebt u nog tips aan horecaondernemers?
Lamb: Ga eens buurten bij brancheverengingen zoals HORETO en RECRON, die actief participeren in het landelijke ICT/E-commerce stimuleringsprogramma ‘Nederland gaat digitaal’. Of bel eens voor kosteloos advies met Syntens 0900 2000 345.

Zibb.nl/horeca: Wat vindt u van de manier waarop horecabedrijven momenteel vertegenwoordigd zijn op het Internet?
Lamb: De meeste horecabedrijven komen helaas nog niet veel verder dan een online uithangbord. Dat is jammer, omdat daardoor kansen gemist worden. Juist nu de horeca het wat moeilijker heeft dan de afgelopen jaren. Aangezien het huidige economische klimaat volgens mij nog wel een paar jaar zal aanhouden is het zaak om alle mogelijkheden te benutten. Het internet is een relatief goedkoop en effectief medium voor marketing.

Zibb.nl/horeca: Waar liggen de mogelijkheden voor hotels, restaurants en cafés om meer omzet te halen uit het Internet?
Lamb: Zoek bij het inrichten en promoten van een website naar de unieke mogelijkheden van het internet. Welke interactieve elementen zou men bijvoorbeeld aan een website kunnen toevoegen om bestaande klanten regelmatig naar de website (en de horecagelegenheid zelf) terug te laten keren?
Hotels: Laat gasten interactief kennis maken met de omgeving van het hotel.
Restaurants: Laat gasten zelf on-line hun favoriete menu samenstellen. Vervolgens mogenzij dit in het restaurant tot zich nemen.
Cafés: Dartscore bijvoorbeeld automatisch op het internet plaatsen. Andere cafégangers zullen komen om een record te breken of een competitie te spelen.

Zibb.nl/horeca: Op welke manier gebruiken horecaondernemers het Internet verkeerd?
Lamb: Horecaondernemers geven ICT-bedrijven of reclamebureaus de vrije hand omeen website in te richten. Een horecaondernemer weet echter zelf als geen ander hoe hij zijn of haar doelgroep kan bereiken. Geef dus voortaan strikte opdrachten en neem geen genoegen met verhalen over technische beperkingen. Het gaat vooral om creativiteit.

Zibb.nl/horeca: Wat is volgens u de rol van internet in horecabedrijven over pakweg een jaar of vijf?
Lamb: Het internet zal niet alleen voor werving worden ingezet maar ook een vastonderdeel worden van de horecabeleving. Ik zie bijvoorbeeld een goede toekomst voor een netwerk van online gekoppelde horecabedrijven die datingfaciliteiten of groepsactiviteiten aanbieden.

Zibb.nl/horeca: Hebt u nog tips aan horecaondernemers?
Lamb: Ga eens buurten bij brancheverengingen zoals HORETO en RECRON, die actief participeren in het landelijke ICT/E-commerce stimuleringsprogramma ‘Nederland gaat digitaal’. Of bel eens voor kosteloos advies met Syntens 0900 2000 345.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels