Hoteliers niet rouwig om prijsdumping

'Gewoon doorgaan met dumpen, maar je moet het wel een beetje creatief doen.' Het was dinsdag een van de reacties op 'ongenuanceerde stellingen' tijdens de Horecava Hotellunch. Een hondertal hoteliers, adviseurs en aanverwanten discussieerden over uiteenlopende onderwerpen.

Een van de stellingen die de tongen losmaakte luidde: prijzenoorlog is een verkeerd wapen tegen recessie. Uit de reacties bleek dat veel hoteliers er niet zoveel moeite mee hebben om hun prijzen te dumpen. ‘Wat maakt het uit? In de supermarkten is er een ook een prijzenoorlog. Daar profiteer ik van, want mijn pot pindakaas is 85 cent goedkoper’, aldus een van de deelnemende hoteliers. Maar er waren ook tegengeluiden. Een hotelier uit Amsterdam vroeg zich welke prijs de éénsterhotels moeten hanteren als de viersterrencollega’s al op het éénsterniveau zitten. ‘Moeten die een kamer voor tien euro wegdoen?’

Er werd tijdens de hotellunch ook nog gediscussieerd over prijsdifferentiatie. Het aanbieden van een en dezelfde kamer voor verschillende prijzen werd ‘volksverlakkerij’genoemd. Het zou beter zijn als een potentiële gast in elk geval op internet dezelfde kamer niet voor verschillende prijzen tegenkomt.

Een van de stellingen die de tongen losmaakte luidde: prijzenoorlog is een verkeerd wapen tegen recessie. Uit de reacties bleek dat veel hoteliers er niet zoveel moeite mee hebben om hun prijzen te dumpen. ‘Wat maakt het uit? In de supermarkten is er een ook een prijzenoorlog. Daar profiteer ik van, want mijn pot pindakaas is 85 cent goedkoper’, aldus een van de deelnemende hoteliers. Maar er waren ook tegengeluiden. Een hotelier uit Amsterdam vroeg zich welke prijs de éénsterhotels moeten hanteren als de viersterrencollega’s al op het éénsterniveau zitten. ‘Moeten die een kamer voor tien euro wegdoen?’

Er werd tijdens de hotellunch ook nog gediscussieerd over prijsdifferentiatie. Het aanbieden van een en dezelfde kamer voor verschillende prijzen werd ‘volksverlakkerij’genoemd. Het zou beter zijn als een potentiële gast in elk geval op internet dezelfde kamer niet voor verschillende prijzen tegenkomt.