nieuws

Omzet pompshops stijgt elf procent

Horeca

De omzet van pompstations is vorig jaar gestegen tot 1,5 miljard, een toename van elf procent. Het hardst groeide de omzet van verse producten in de pompshop, met een groeipercentage van in de dertig procent. Voor dit jaar wordt een minder positief beeld verwacht, omdat consumenten de artikelen in de pompshop in toenemende mate als duur beoordelen.

Dat blijkt uit cijfers van het bureau Information Resources. Ongeveer de helft van de mensen die tankt, koopt ook wat in de shop. Dit kan een broodje zijn, een tijdschrift of een accessoire voor de auto. ‘Het gaat dan vooral om aankopen die in een impuls worden gedaan’, aldus Y. van Veen van het bureau.

De tankstations hebben geprofiteerd van de malaise die het afgelopen jaar de horeca heeft overvallen. ‘Mensen die eerder naar Van der Valk gingen, kopen nu een broodje bij de pompshop’, aldus de onderzoekster.

Ze waarschuwt wel voor het gehanteerde prijsniveau. ‘Als de pomphouders niet goed op hun prijs letten, gaan de mensen straks hun broodtrommeltje weer meenemen, dat is namelijk de volgende stap.’

Dat blijkt uit cijfers van het bureau Information Resources. Ongeveer de helft van de mensen die tankt, koopt ook wat in de shop. Dit kan een broodje zijn, een tijdschrift of een accessoire voor de auto. ‘Het gaat dan vooral om aankopen die in een impuls worden gedaan’, aldus Y. van Veen van het bureau.

De tankstations hebben geprofiteerd van de malaise die het afgelopen jaar de horeca heeft overvallen. ‘Mensen die eerder naar Van der Valk gingen, kopen nu een broodje bij de pompshop’, aldus de onderzoekster.

Ze waarschuwt wel voor het gehanteerde prijsniveau. ‘Als de pomphouders niet goed op hun prijs letten, gaan de mensen straks hun broodtrommeltje weer meenemen, dat is namelijk de volgende stap.’

Reageer op dit artikel