Onderzoek GDH geeft adviezen voor omzetverhoging

Besteed meer aandacht aan de presentatie van dranken en gerechten, train uw personeel beter en voer een goed assortiment. Dat zijn adviezen om omzetten in cafés en restaurants structureel te verhogen, komend uit het onderzoek 'Haal méér uit de horeca!' van Motivaction International BV. Het onderzoek werd gehouden in opdracht van de Nederlandse Groothandel in Dranken en Horecabenodigdheden(GDH).

De onderzoeksresultaten zijn vorige week bekendgemaakt tijdens het GDH-minisymposium. Uit een telefonische enquête onder vijftig horecaondernemers (restaurants en cafés gelijk verdeeld) komen naast adviezen voor structurele omzetverhoging ook aanbevelingen voor actiematige verhoging van de omzet. Bijvoorbeeld: organiseer feesten en thema-avonden, en toon sportevenementen en live muziek in uw horecazaak.

De ondervraagde horecaondernemers gaven aan dat overheidsmaatregelen (74 procent) als meest serieuze bedreiging worden gezien voor het ondernemersschap. De onveiligheid in en om de horeca staat met 46 procent tweede, onvoldoende bedrijfsrendement en economische stagnatie ‘scoorden’ 44 procent.

Verder kwam naar voren dat de omzettoppers in 2003 bier (52 procent), rosé/wijn (40 procent) en wodka (18 procent) waren. Voor 2004 verwachten horecaondernemers veel van bier (46 procent), rosé/wijn (34 procent), frisdrank (16 procent), wodka (8 procent) en Smirnoff Ice (8 procent). Mixdranken en sterke dranken waren de floppers het afgelopen jaar en ook voor dit jaar ziet het er slecht uit voor de deze dranken.

Naast de bekendmaking van de onderzoeksgegevens presenteerde de drankenorganisatie de eerste GDH-wijnkalender. Deze werd in ontvangst genomen door Thérèse Boer, gastvrouw van restaurant De Librije in Zwolle en president van het Gastvrijheidsgilde.

De onderzoeksresultaten zijn vorige week bekendgemaakt tijdens het GDH-minisymposium. Uit een telefonische enquête onder vijftig horecaondernemers (restaurants en cafés gelijk verdeeld) komen naast adviezen voor structurele omzetverhoging ook aanbevelingen voor actiematige verhoging van de omzet. Bijvoorbeeld: organiseer feesten en thema-avonden, en toon sportevenementen en live muziek in uw horecazaak.

De ondervraagde horecaondernemers gaven aan dat overheidsmaatregelen (74 procent) als meest serieuze bedreiging worden gezien voor het ondernemersschap. De onveiligheid in en om de horeca staat met 46 procent tweede, onvoldoende bedrijfsrendement en economische stagnatie ‘scoorden’ 44 procent.

Verder kwam naar voren dat de omzettoppers in 2003 bier (52 procent), rosé/wijn (40 procent) en wodka (18 procent) waren. Voor 2004 verwachten horecaondernemers veel van bier (46 procent), rosé/wijn (34 procent), frisdrank (16 procent), wodka (8 procent) en Smirnoff Ice (8 procent). Mixdranken en sterke dranken waren de floppers het afgelopen jaar en ook voor dit jaar ziet het er slecht uit voor de deze dranken.

Naast de bekendmaking van de onderzoeksgegevens presenteerde de drankenorganisatie de eerste GDH-wijnkalender. Deze werd in ontvangst genomen door Thérèse Boer, gastvrouw van restaurant De Librije in Zwolle en president van het Gastvrijheidsgilde.