Horecaondernemers worden steeds pessimistischer

Horecaondernemers worden steeds pessimistischer over hun inkomsten. In de eerste vier weken van dit jaar draaiden restaurants, cafés, snackbars en hotels gemiddeld vijf procent minder omzet dan in dezelfde periode vorig jaar. Deze maand verwachten de ondernemers een verdere achteruitgang van hun inkomsten van circa vijftien procent.

Dat heeft het Bedrijfschap Horeca en Catering dinsdag bekendgemaakt. 'Het zijn vooral de hoteliers die in zwaar weer zitten. Zij zien een duidelijke teruggang in het aantal congressen, feesten en partijen', aldus Wim Waninge van het bedrijfschap.

De hotelsector heeft volgens het bedrijfschap altijd het meeste last van onzekere economische omstandigheden. 'Feesten en partijen worden vaak lange tijd van te voren geboekt. Daardoor duurt het vaak langer voordat hoteliers hun inkomsten zien herstellen als de economie weer aantrekt', stelt Waninge. Volgens hem zien cafés wel al hun resultaten iets verbeteren.

Horeca is volgens het bedrijfschap duidelijk de sluitpost op de begroting geworden bij veel Nederlanders. 'Een drankje drinken in een café kan er vaak nog wel vanaf bij consumenten', meent Waninge. 'Maar consumenten kijken eerst goed naar hun portemonnee voordat ze besluiten of ze wel of niet een hapje buiten de deur eten.'

Dit consumentengedrag was volgens Waninge al te zien met de kerst, toen restaurants een onverwachte meevaller hadden. Op het laatste moment, nadat de kerstgratificatie was overgemaakt, besloten mensen toch buiten de deur te eten. In de week van 22 tot en met 28 december hadden de restaurants twintig procent meer omzet dan in de kerstperiode in 2002.

Dat heeft het Bedrijfschap Horeca en Catering dinsdag bekendgemaakt. 'Het zijn vooral de hoteliers die in zwaar weer zitten. Zij zien een duidelijke teruggang in het aantal congressen, feesten en partijen', aldus Wim Waninge van het bedrijfschap.

De hotelsector heeft volgens het bedrijfschap altijd het meeste last van onzekere economische omstandigheden. 'Feesten en partijen worden vaak lange tijd van te voren geboekt. Daardoor duurt het vaak langer voordat hoteliers hun inkomsten zien herstellen als de economie weer aantrekt', stelt Waninge. Volgens hem zien cafés wel al hun resultaten iets verbeteren.

Horeca is volgens het bedrijfschap duidelijk de sluitpost op de begroting geworden bij veel Nederlanders. 'Een drankje drinken in een café kan er vaak nog wel vanaf bij consumenten', meent Waninge. 'Maar consumenten kijken eerst goed naar hun portemonnee voordat ze besluiten of ze wel of niet een hapje buiten de deur eten.'

Dit consumentengedrag was volgens Waninge al te zien met de kerst, toen restaurants een onverwachte meevaller hadden. Op het laatste moment, nadat de kerstgratificatie was overgemaakt, besloten mensen toch buiten de deur te eten. In de week van 22 tot en met 28 december hadden de restaurants twintig procent meer omzet dan in de kerstperiode in 2002.