Meeste cafés zijn nog steeds niet brandveilig

Het is slecht gesteld met de brandveiligheid van openbare gebouwen. Dat meldt De Telegraaf. Bij ruim zestig procent van de gebouwen waarin meer dan vijftig mensen passen, ontbreekt de wettelijk verplichte vergunning brandveiligheid. Met het carnaval voor de deur is het onduidelijk welk etablissement veilig is.

Volgens de krant hebben uitbaters van cafés, disco’s, zaaltjes, winkels, bejaardenhuizen en dagverblijven weinig geleerd van de cafébrand in Volendam. Hoofdschuldige zijn de gemeenten, verantwoordelijk voor de verstrekking van gebruiksvergunningen. Zij zijn ver achter met het inspecteren van de 180.000 vergunningsplichtige gebouwen in ons land.

Volgens berekeningen van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV) duurt het nog 12,5 jaar voor de achterstand is weggewerkt. De gemeenten zeggen drie jaar nodig te hebben. Detachering-marktleider Yacht, dat samen met het Nederlands Instituut voor Brandweer en Rampenbestrijding brandpreventieambtenaren levert, komt uit op zes jaar.

Volgens Yacht-directeur J.H. Ockels ontbreekt het aan politiek draagvlak om geld vrij te maken voor inspecties: ‘De politiek heeft na Volendam de harde woorden gesproken: ‘Dit mag nooit meer gebeuren’. Maar inmiddels is Volendam al aardig weggezakt in het geheugen. Toch kan het morgen weer gebeuren. Deze achterstand werken we niet zomaar weg.’

Volgens de krant hebben uitbaters van cafés, disco’s, zaaltjes, winkels, bejaardenhuizen en dagverblijven weinig geleerd van de cafébrand in Volendam. Hoofdschuldige zijn de gemeenten, verantwoordelijk voor de verstrekking van gebruiksvergunningen. Zij zijn ver achter met het inspecteren van de 180.000 vergunningsplichtige gebouwen in ons land.

Volgens berekeningen van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV) duurt het nog 12,5 jaar voor de achterstand is weggewerkt. De gemeenten zeggen drie jaar nodig te hebben. Detachering-marktleider Yacht, dat samen met het Nederlands Instituut voor Brandweer en Rampenbestrijding brandpreventieambtenaren levert, komt uit op zes jaar.

Volgens Yacht-directeur J.H. Ockels ontbreekt het aan politiek draagvlak om geld vrij te maken voor inspecties: ‘De politiek heeft na Volendam de harde woorden gesproken: ‘Dit mag nooit meer gebeuren’. Maar inmiddels is Volendam al aardig weggezakt in het geheugen. Toch kan het morgen weer gebeuren. Deze achterstand werken we niet zomaar weg.’