Bezeten ondernemer bouwt horeca-imperium uit

'Wees professioneel in je bedrijfsorganisatie, communiceer tot je een ons weegt en zorg dat je klanten waar voor hun geld krijgen.' Dat zijn de adviezen van Aryan Tieleman, eigenaar van de Euromast en zes florisserende restaurants in Rotterdam.

Heeft gaf gisteren een workshop spiritueel ondernemen bij de Week van de Ondernemer in Utrecht. 'Bezieling in je onderneming komt voort uit een extreme betrokkenheid bij wat je doet. Ondernemers zijn een beetje bezeten', houdt Tieleman zijn toehoorders voor.Hij kocht met zijn broer restaurant Loos in 1992, toen de horeca niet bepaald florisseerde. 'Ik ben marketingman, wist niks van horeca en koken. Ook mijn broer had geen idee wat te doen met een restaurant. Maar we zijn er gekomen door efficiënt, kostenbewust en vol enthousiasme alles op te zetten.’

Hoogmoed
Na restaurant Loos kwam, het Westerpaviljoen, restaurant KIP, hotel New York en de Euromast. ‘Niet alle foute beslissingen pakken verkeerd uit’, doceerde Tieleman. Maar over het failliet van restaurant Parkzicht was hij bijzonder eerlijk. ‘Ik wil het niet hebben over zoekgeraakte illusies, maar als je jezelf in slaap sust dan val je in het zwaard van hoogmoed’, vertelt hij over de tonnen geld die hij kwijtraakte aan de verkoop van het restaurant in december 2003. Zijn advies vanuit dat avontuur? ‘Emotie is een slechte raadgever en blijf je partners controleren.’