Friesland Coberco in zwaar weer

Het zuivelconcern Friesland Coberco Dairy Foods (FCDF), onder andere bekend van het merk Friesche Vlag, is in moeilijke omstandigheden terechtgekomen. Door de prijzenslag in de Nederlandse supermarkten, lagere melkprijzen, verliesgevende kaasactiviteiten en een voorziening in de pensioenlasten heeft het concern over het jaar 2003 de nettowinst met 33 procent zien dalen tot 56 miljoen euro. Ook voor het lopende jaar is het bedrijf pessimistisch.

Dat bleek donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers van de coöperatie. De omzet daalde met 3 procent tot 4,6 miljard euro. Door de druk op de prijzen steeg het verkoopvolume echter met 1 procent.

Het bedrijf (Frico, Friesche Vlag, Appelsientje) let zo sterk op de kosten dat het fabrieken zeven dagen in de week laat draaien. ‘Wij gaan voor kostleiderschap’, aldus directeur A. Olijslager in een verklaring. ‘Nu doen we dat in de productie. De volgende slag is in verpakking en logistiek.’