UNILEVER BESTFOODS: THE BIG NIGHT (5TH EDITION)

Vanderkolk Business Events Iedere fabrikant wil het beste plekje in de winkel hebben. In jargon: het streeft naar een optimale samenwerking tussen de brand owners en de retailers als het gaat om aantal posities in het schap, het minimaliseren van OOS (out of stock) en de plaats van de producten in de winkel tijdens actieperiodes. Met het event The Big Night - The Retail Music Experience richtte Unilever Bestfoods Nederland zich op het verhogen van de loyaliteit van winkelvloermedewerkers. De formule is even simpel als effectief: wie goed zijn best doet voor de merken van Unilever Bestfoods wordt beloond met een fantastische happening.

Doelstellingen
In week 42 van 2002 start een loyaliteitsprogramma dat moet zorgen voor een betere zichtbaarheid en verkrijgbaarheid van de Unilever Bestfoods merken door maximale vulling van de schappen en het gebruik van displays. Het event is een laagdrempelige bonus voor deelname aan het loyaliteitsprogramma en wordt ingezet als ‘dankjewel’ naar de doelgroep. Resultaten
Door de grote deelname aan het loyaliteitsprogramma zijn veel zegels gespaard en automatisch veel displays geplaatst, schappen maximaal en langdurig gevuld en is de zichtbaarheid van de merken vergroot. De verkoop van een kant-en-klare verzenddisplay lag 25 procent hoger dan in een vergelijkbare periode. De out of stock daalde van 41 naar 22 procent.
Het succes van het programma laat zich ook op een andere manier uitdrukken. Het aantal deelnemende winkels is gestegen van 900 (1999) naar 2300 (2003). Er is geen attitudemeting gedaan ten opzichte van de merken of Unilever Bestfoods. Uit een enquête onder de bezoekers blijkt wel dat 95 procent volgend jaar weer mee wil doen aan het loyaliteitsprogramma.
De relaties van het hoofdkantoor zagen en beleefden tijdens het event waar de merken van Unilever Bestfoods toe in staat zijn. Dat leidde tot een toenemende bereidheid te participeren in projecten van Unilever Bestfoods.
Volgens Unilever Bestfoods heeft het event in haar huidige vorm de maximale doelen bereikt als onderdeel van de marketing- en communicatiemix. Het heeft daarom besloten in 2004 geen vervolg te geven aan het Big Night-concept.