Consumenten waarderen Chinees het meest

De Nederlandse bevolking bezoekt het liefst een Chinees/Indisch restaurant. Maar liefst 82 procent ging in 2003 bij de Chinees eten. Zij besteedde daar gemiddeld 17,50 euro per persoon en waardeerden het bezoek met het rapportcijfer 8.

Dit blijkt uit het eerste Nationale Horecaonderzoek, dat is gehouden door het onderzoeksbureau Foodstep in Wageningen. Het bureau vroeg ruim 17.000 consumenten naar hun mening over de horeca.

Van de ondervraagden bezocht 97 procent het afgelopen jaar een restaurant. Zij rekenden hier gemiddeld 25 euro af. In snackbars/fastfoodbedrijven en cafés, bezocht door respectievelijk 91 en 79 procent van de bevolking, besteedden consument gemiddeld 6 en 15 euro.

'Het is opvallend dat de consument vaak uitgaat in een restaurant of café waar hij al vaker is geweest', zei een woordvoerder van Foodstep. 'De waardering voor deze horecabedrijven is ruim voldoende tot goed'.

Het laatstbezochte restaurant en café kregen van consumenten respectievelijk een rapportcijfer van 7,7 en 8. Het beeld van de horeca in het algemeen is daarentegen minder rooskleurig. Consumenten geven hiervoor het rapportcijfer 6,5.

Volgens het onderzoek ergeren consumenten zich het meest aan hoge prijzen, ongeïnteresseerd en onvriendelijk personeel, lange wachttijden en luidruchtige medegasten. Consumenten waarderen een vlotte bediening en een gezellige sfeer.

Dit blijkt uit het eerste Nationale Horecaonderzoek, dat is gehouden door het onderzoeksbureau Foodstep in Wageningen. Het bureau vroeg ruim 17.000 consumenten naar hun mening over de horeca.

Van de ondervraagden bezocht 97 procent het afgelopen jaar een restaurant. Zij rekenden hier gemiddeld 25 euro af. In snackbars/fastfoodbedrijven en cafés, bezocht door respectievelijk 91 en 79 procent van de bevolking, besteedden consument gemiddeld 6 en 15 euro.

'Het is opvallend dat de consument vaak uitgaat in een restaurant of café waar hij al vaker is geweest', zei een woordvoerder van Foodstep. 'De waardering voor deze horecabedrijven is ruim voldoende tot goed'.

Het laatstbezochte restaurant en café kregen van consumenten respectievelijk een rapportcijfer van 7,7 en 8. Het beeld van de horeca in het algemeen is daarentegen minder rooskleurig. Consumenten geven hiervoor het rapportcijfer 6,5.

Volgens het onderzoek ergeren consumenten zich het meest aan hoge prijzen, ongeïnteresseerd en onvriendelijk personeel, lange wachttijden en luidruchtige medegasten. Consumenten waarderen een vlotte bediening en een gezellige sfeer.