Peijs dwingt pizzabezorgers in een auto

Het eventueel verhogen van de brommerleeftijd van 16 naar 17 jaar heeft gevolgen voor pizzabezorgers. Veel koeriers rijden immers op een brommer rond. 'Een grote doelgroep werknemers zal komen te vervallen', zei algemeen directeur B. Wijsman van New York Pizza vrijdag.

Bij het verhogen van de leeftijd zullen meer en meer pizza's per auto worden bezorgd. Dat heeft voor- en nadelen. De koerier kan in een auto meer ritten combineren.

Een voordeel van Peijs' maatregelen om de verkeersveiligheid te vergroten, is dat 17-jarigen eerder mogen beginnen met rijlessen. Ze zullen dan waarschijnlijk ook op jongere leeftijd hun rijbewijs halen, wat weer gunstig is voor New York Pizza, stelt Wijsman.

Maar als een koerier in de binnenstad moet bezorgen, kunnen pizza's bij opstoppingen al koud zijn als ze bij een klant aankomen. Wijsman: 'Een brommer is dan ideaal.' Bovendien heeft het verhogen van de leeftijd consequenties voor de lonen. Aan de andere kant veroorzaken de bezorgers misschien minder schades en dat scheelt weer aan premies, verwacht de directeur.

Al met al staat hij niet te juichen om het plan. Hij betwijfelt echter of de overheid de maatregelen van de minister ook zal invoeren. Veel landelijke en Europese politieke partijen hebben verklaard geen voorstander te zijn, weet hij.

Bij het verhogen van de leeftijd zullen meer en meer pizza's per auto worden bezorgd. Dat heeft voor- en nadelen. De koerier kan in een auto meer ritten combineren.

Een voordeel van Peijs' maatregelen om de verkeersveiligheid te vergroten, is dat 17-jarigen eerder mogen beginnen met rijlessen. Ze zullen dan waarschijnlijk ook op jongere leeftijd hun rijbewijs halen, wat weer gunstig is voor New York Pizza, stelt Wijsman.

Maar als een koerier in de binnenstad moet bezorgen, kunnen pizza's bij opstoppingen al koud zijn als ze bij een klant aankomen. Wijsman: 'Een brommer is dan ideaal.' Bovendien heeft het verhogen van de leeftijd consequenties voor de lonen. Aan de andere kant veroorzaken de bezorgers misschien minder schades en dat scheelt weer aan premies, verwacht de directeur.

Al met al staat hij niet te juichen om het plan. Hij betwijfelt echter of de overheid de maatregelen van de minister ook zal invoeren. Veel landelijke en Europese politieke partijen hebben verklaard geen voorstander te zijn, weet hij.