nieuws

Euromast op de schop

Horeca

De Rotterdamse Euromast gaat flink onder het mes. De exploitanten van de toren, de broers Aryan en Willem Tieleman van de Hotel New York Groep, menen dat een grondige aanpak van het interieur en het concept van de Euromast noodzakelijk is om er weer een trekpleister van formaat van te maken.

Voor het klaren van die klus is interieurarchitect Jan des Bouvrie aangetrokken. ,,Het enige dat niet aan de Euromast verandert, is het uitzicht’’, aldus de bekende ontwerper. Op 20 maart is de vernieuwde mast weer voor het publiek toegankelijk.

De Euromast werd in 1960 door de Rotterdamse architect Maaskant in opdracht van de NV Eurotoren gebouwd. De mast was de publiekstrekker voor de internationale tuinbouwbeurs, de Floriade, en moest het maritieme karakter van de stad symboliseren. Maaskant voorzag het bouwwerk op 32 meter hoogte van een replica van een scheepsbrug, compleet met navigatieapparatuur en een kaartenkamer. In het op 100 meter hoogte gelegen Kraaiennest kwamen twee restaurants. Het Kraaiennest is een staalconstructie van 240.000 kilo waarvan de bodem op 96 meter hangt. De grootste doorsnede is 29 meter. De bouw kostte destijds een kleine 2 miljoen euro.

Voor het klaren van die klus is interieurarchitect Jan des Bouvrie aangetrokken. ,,Het enige dat niet aan de Euromast verandert, is het uitzicht’’, aldus de bekende ontwerper. Op 20 maart is de vernieuwde mast weer voor het publiek toegankelijk.

De Euromast werd in 1960 door de Rotterdamse architect Maaskant in opdracht van de NV Eurotoren gebouwd. De mast was de publiekstrekker voor de internationale tuinbouwbeurs, de Floriade, en moest het maritieme karakter van de stad symboliseren. Maaskant voorzag het bouwwerk op 32 meter hoogte van een replica van een scheepsbrug, compleet met navigatieapparatuur en een kaartenkamer. In het op 100 meter hoogte gelegen Kraaiennest kwamen twee restaurants. Het Kraaiennest is een staalconstructie van 240.000 kilo waarvan de bodem op 96 meter hangt. De grootste doorsnede is 29 meter. De bouw kostte destijds een kleine 2 miljoen euro.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels