FNV: 'We houden Sjoerd Kooistra in de gaten

De commotie omtrent de handelswijze van horecaman Sjoerd Kooistra houdt de FNV Horecabond bezig. De vakbond legt al twee jaar lang de werkwijze van de Groninger onder de loep. 'Kooistra zelf blijft buiten schot. Maar we houden hem in de gaten', waarschuwde Frans Wendelgelst, beleidsmedewerker van de FNV Horecabond woensdag op de Horesca.

Door recente ontwikkelingen rondom de Oesterbar in Amsterdam is de commotie rondom de handelswijze van Kooistra weer opgelaaid. Wendelgelst: ‘Als de pachter van een horecabedrijf verandert en er gebeurt niets met het personeel, dan heb ik geen moeite met de werkwijze van makelaar Kooistra. Verder blijft het een moeilijk en ongrijpbare zaak. Het enige wat wij op dit moment kunnen doen, is onze leden te begeleiden.’

Wendelgest, momenteel ook interim regiobestuurder voor Noord-Nederland, vertelde verder dat de faillissementen en dreigende faillissementen voor veel werk zorgt bij de horecaband. ‘We zijn met enkele grote horecabedrijven in gesprek over sociale plannen. Ook komt er veel werk vanuit de vliegtuigcateringbranche. De vliegtuigmaaltijden worden goedkoper of zijn niet meer verkrijgbaar bij bepaalde maatschappijen. En dat kost arbeidsplaatsen.’

Door recente ontwikkelingen rondom de Oesterbar in Amsterdam is de commotie rondom de handelswijze van Kooistra weer opgelaaid. Wendelgelst: ‘Als de pachter van een horecabedrijf verandert en er gebeurt niets met het personeel, dan heb ik geen moeite met de werkwijze van makelaar Kooistra. Verder blijft het een moeilijk en ongrijpbare zaak. Het enige wat wij op dit moment kunnen doen, is onze leden te begeleiden.’

Wendelgest, momenteel ook interim regiobestuurder voor Noord-Nederland, vertelde verder dat de faillissementen en dreigende faillissementen voor veel werk zorgt bij de horecaband. ‘We zijn met enkele grote horecabedrijven in gesprek over sociale plannen. Ook komt er veel werk vanuit de vliegtuigcateringbranche. De vliegtuigmaaltijden worden goedkoper of zijn niet meer verkrijgbaar bij bepaalde maatschappijen. En dat kost arbeidsplaatsen.’