Hotelwedstrijd Dutch Hotel Award van start

Wie o wie mag zich een jaar lang het best geleide hotel van Nederland noemen? Adviesbureau Trust Hospitality lanceerde vrijdag, in nauwe samenwerking met Misset Horeca en ING Bank, de wedstrijd Dutch Hotel Award (DHA).

Knalgroene cijfers willen ze zien. De vijfkoppige jury van de Dutch Hotel Award is op zoek naar het hotel en managementteam dat met kop en schouders boven de markt uitsteekt. Visie en een heldere strategie gelden daarbij als keiharde voorwaarden. En nog iets: het financiële plaatje is belangrijk, maar de jury wil ook weten hoe goed het beleid is op andere onderdelen, zoals architectuur en personeelsbeleid. Bedrijven met een ziel, geleid door bevlogen hoteliers, hebben een streepje voor.

'We vragen nogal wat, daarvan zijn we ons zeer bewust', zegt directeur Bas Tolmeijer van Trust. 'Het is ook niet zomaar een leuk wedstrijdje. Een award als deze was er nog niet in de Nederlandse hotellerie, maar het was wel hoog tijd dat er een serieuze prijs in het leven werd geroepen.’

Zitten hoteliers wel te wachten op een wedstrijd? Ze hebben wel wat anders te doen: in deze moeilijke tijden het hoofd boven water houden bijvoorbeeld.

'Absoluut, maar juist naar die groep managers zijn we nadrukkelijk ook op zoek. Wat doe je als hotelier wanneer het minder gaat? Je kunt fors in de kosten gaan snijden, maar je kunt ook het gevecht aangaan en op zoek gaan naar nieuwe kansen. We letten sterk op hoe op de veranderde marktomstandigheden van het afgelopen jaar is ingespeeld. Ik hoop en verwacht op met name dat vlak veel respons.’

Francesco Monaco van Trust benadrukt dat de jury niet over één nacht ijs gaat. 'We zullen kritisch zijn. Met wollige taal en mooie verkooppraatjes kom je bij ons niet ver. We willen concrete cijfers en doordachte acties zien. Een salesmanager die met het afgeven van z’n kaartje, een folder en een gadget een goed verkoopgesprek denkt neer te zetten, maakt op ons geen indruk’, aldus Monaco.

'Ik wil weten wat men doet aan coaching en training van commerciële medewerkers. Hoe men de resultaten meet en wat er wordt gedaan aan de motivatie van het salesteam. Ik wil zien wat een actie, campagne of advertentie oplevert in relatie tot de investering, in plaats van te vernemen dat het budget hoog of laag is of "dat er veel wordt gedaan".’

Managementteams die meedoen, worden kortom stevig aan de tand gevoeld.Bas Tolmeijer: 'We gaan uiteraard niet zover dat de cijfers op straat komen te liggen, maar men moet wel met de billen bloot ten overstaan van de jury. Zo zullen in de eindronde de beste drie van de genomineerde bedrijven hun inzending in een presentatie moeten verdedigen.’