Vliegende start slapenvoornix

Ruim 60 hoteliers accepteren nu al de slapenvoornixcard die sinds 1 januari op de markt is. Slapenvoornix is een nieuw initiatief op het gebied van hotelcheques en -bonnen. Hoteliers kunnen kosteloos deelnemen. De slapenvoornixcard geeft gasten recht op gratis hotelovernachtingen. Als tegenprestatie dineren ze in het hotel.

Grote voordeel van het slapenvoornixconcept is volgens manager Martijn Anderson dat het hoteliers geen geld kost, in tegenstelling tot andere vergelijkbare initiatieven, zoals de Hotelbon en de Hotelwaardecheque. Deelnemende hotels hoeven ook geen kosten te maken voor een vermelding in een gids of brochure. Hoteliers betalen ook geen commissie aan de organisatie. Slapenvoornix geeft geen gids uit. Alles gaat via internet. De hotels staan op de internetsite www.slapenvoornix.nl vermeld. Anderson: ‘Doet een hotel niet meer mee, dan verwijderen we de naam direct van de site. Zo blijft het overzicht up to date.

Gasten kunnen via internet een slapenvoornixcard bestellen. Volgens Anderson de goedkoopste in z’n soort. De kaart kost 17,50 euro en geeft recht op 365 overnachtingen per jaar: ‘Vergelijkbare initiatieven geven voor die prijs slechts recht op drie overnachtingen’, aldus Anderson.

De bedoeling is dat consumenten rechtstreeks boeken via de hotelwebsite, per fax of telefonisch. De slapenvoornixorganisatie zit daar niet tussen. De gast is verplicht een minimumbedrag te besteden aan ontbijt en diner in het hotel waar hij of zij overnacht. Dit bedrag wordt door de hotelier zelf bepaald.
Slapenvoornix is op 1 januari dit jaar van start gegaan en heeft intussen al meer dan 60 deelnemers. Het succes heeft volgens Anderson, behalve de voordelen, vooral ook te maken met het feit dat het een initiatief is dat uit de hotellerie zelf komt. De man achter slapenvoornix is Jan van Marion van hotel Marion in Oostvoorne. Hij voorspelt een grote groei van het aantal slapenvoornixdeelnemers: ‘Alle deelnemers van de Hotelbon en de Hotelwaardecheque zitten over anderhalf jaar bij ons, omdat wij niets kosten.’

Nix te bieden
Maar Chris Luken, die tien jaar geleden de inmiddels zeer succesvolle Hotelbon (gratis overnachten in 1700 hotels in Nederland en het buitenland) introduceerde, ziet in slapenvoornix geen serieuze concurrent. Nu niet en in de toekomst niet. ‘Wat dat betreft hebben ze een goede naam gekozen: het is nix en wordt ook nix, want ze hebben nix te bieden.’

Deelnemers aan de Hotelbon betalen jaarlijks 600 euro aan de organisatie. Maar voor dat geld worden ze volgens Luken Europawijd via gidsen en brochures en andere reclame-uitingen bij de consument onder de aandacht gebracht. Daarnaast draaien de hotels mee in een reserveringssysteem. Luken deed er in het verleden alles aan om concurrerende waardebonnen en -cheques uit de markt te drukken. Hij kreeg forse kritiek van hoteliers toen hij deelnemers verbood om tegelijkertijd andere bonnen en cheques te accepteren.

Grote voordeel van het slapenvoornixconcept is volgens manager Martijn Anderson dat het hoteliers geen geld kost, in tegenstelling tot andere vergelijkbare initiatieven, zoals de Hotelbon en de Hotelwaardecheque. Deelnemende hotels hoeven ook geen kosten te maken voor een vermelding in een gids of brochure. Hoteliers betalen ook geen commissie aan de organisatie. Slapenvoornix geeft geen gids uit. Alles gaat via internet. De hotels staan op de internetsite www.slapenvoornix.nl vermeld. Anderson: ‘Doet een hotel niet meer mee, dan verwijderen we de naam direct van de site. Zo blijft het overzicht up to date.

Gasten kunnen via internet een slapenvoornixcard bestellen. Volgens Anderson de goedkoopste in z’n soort. De kaart kost 17,50 euro en geeft recht op 365 overnachtingen per jaar: ‘Vergelijkbare initiatieven geven voor die prijs slechts recht op drie overnachtingen’, aldus Anderson.

De bedoeling is dat consumenten rechtstreeks boeken via de hotelwebsite, per fax of telefonisch. De slapenvoornixorganisatie zit daar niet tussen. De gast is verplicht een minimumbedrag te besteden aan ontbijt en diner in het hotel waar hij of zij overnacht. Dit bedrag wordt door de hotelier zelf bepaald.
Slapenvoornix is op 1 januari dit jaar van start gegaan en heeft intussen al meer dan 60 deelnemers. Het succes heeft volgens Anderson, behalve de voordelen, vooral ook te maken met het feit dat het een initiatief is dat uit de hotellerie zelf komt. De man achter slapenvoornix is Jan van Marion van hotel Marion in Oostvoorne. Hij voorspelt een grote groei van het aantal slapenvoornixdeelnemers: ‘Alle deelnemers van de Hotelbon en de Hotelwaardecheque zitten over anderhalf jaar bij ons, omdat wij niets kosten.’

Nix te bieden
Maar Chris Luken, die tien jaar geleden de inmiddels zeer succesvolle Hotelbon (gratis overnachten in 1700 hotels in Nederland en het buitenland) introduceerde, ziet in slapenvoornix geen serieuze concurrent. Nu niet en in de toekomst niet. ‘Wat dat betreft hebben ze een goede naam gekozen: het is nix en wordt ook nix, want ze hebben nix te bieden.’

Deelnemers aan de Hotelbon betalen jaarlijks 600 euro aan de organisatie. Maar voor dat geld worden ze volgens Luken Europawijd via gidsen en brochures en andere reclame-uitingen bij de consument onder de aandacht gebracht. Daarnaast draaien de hotels mee in een reserveringssysteem. Luken deed er in het verleden alles aan om concurrerende waardebonnen en -cheques uit de markt te drukken. Hij kreeg forse kritiek van hoteliers toen hij deelnemers verbood om tegelijkertijd andere bonnen en cheques te accepteren.