KHN: 'Horeca betaalt gelag prijsdumping supermarkten

Caféhouders betalen bij de brouwerij gemiddeld 43 procent meer voor bier in vergelijking met wat de consument moet afrekenen in de supermarkt. 'Het lijkt erop alsof de horeca het gelag mag betalen voor de prijsdumping in de supermarkten', aldus directeur Jeu Claes van Koninklijk Horeca Nederland (KHN).

De brancheorganisatie heeft de afgelopen twee maanden onderzoek gedaan naar de bierprijzen onder 3000 van de 6500 café- en bareigenaren die bij haar zijn aangesloten. Volgens Claes staan al langere tijd de verhoudingen tussen brouwerijen en de horeca onder druk door prijsstijgingen. 'Maar het is toch van de zotte, dat nu blijkt dat caféhouders beter een kratje bier bij de supermarkt kunnen gaan halen?'

KHN heeft berekend dat de gemiddelde verkoopprijs in de supermarkt, exclusief BTW, per liter 0,96 euro bedraagt. Café- en bareigenaren betalen bij de inkoop van een fust bier gemiddeld (exclusief BTW) 1,37 euro per liter en voor hun kelderinstallatie 1,40 euro per liter. 'Dat is zelfs inclusief de kortingen die horecazaken vaak krijgen, omdat ze grote afnemers zijn', benadrukt Claes.

'Als ondernemer mag je toch verwachten goedkoper uit te zijn bij het afnemen van grote hoeveelheden, zoals 1000 tot 5000 liter bier voor een kelderinstallatie en fusten van 30 of 50 liter, dan bij het kopen van bier in flesjes?'

Volgens Claes ligt een deel van het probleem in de ongezonde verhoudingen tussen brouwers en de horeca. Bier is goed voor circa veertig procent van de omzet van cafés en bars, maar die worden voor brouwers als verkoopkanaal minder belangrijk. 'Momenteel wordt twintig procent via café- en barbedrijven verkocht. Het thuisverbruik en de verkoop in (sport)kantines neemt juist toe.'

Bovendien is volgens de KHN-directeur de helft van de horecaondernemers verbonden aan een brouwerij door bijvoorbeeld een huurcontract of financieringsregeling. 'Vaak zijn ze daardoor met afnameovereenkomsten verplicht om rechtstreeks het merkbier in te kopen bij de brouwerij. Ze kunnen niet shoppen om het elders goedkoper te krijgen en mogen zelfs geen kratje bier bij de supermarkt inslaan.' KHN roept zijn leden ondanks hun afhankelijke positie op van brouwerijen geen hogere prijzen dan in de supermarkt te accepteren.

Claes: 'Kortingen voor grote afnemers moeten ook bedongen worden in procenten in plaats van vaste bedragen. Het liefst zouden we zien dat brouwers een transparant prijssysteem gaan hanteren met wanneer en hoe kortingen worden toegekend.'

Claes wijst erop dat zijn branche de afgelopen tijd door de prijsbewuste consument keihard wordt afgestraft, met dalende omzetten als gevolg. 'Wij zoeken naar mogelijkheden om voordeel door te berekenen aan klanten.'

Zo vindt de brancheorganisatie dat brouwerijen de horeca ook B-merken moeten aanbieden. 'In de horeca heeft de consument nu alleen keus uit A-merken, terwijl de brouwers wel huismerken voor supermarkten brouwen. Wij willen ook een product kunnen aanbieden zonder fratsen, zoals dure marketing en bierglazen met een merkje erop.'