Geen extra verkoop terrasoverkapping door matig weer

Het matige weer van de afgelopen weken hebben horecaondernemers niet verleid tot extra aankopen van terrasoverkapping. Dat stelt Pierre Nijkamp van parasolleverancier VN-Plu in Breda. Het blijkt dat terrasoverkapping steeds meer een bewuste investering wordt voor ondernemers, zodat impulsaankopen een zeldzaamheid vormen.

Tweederde deel van de opdrachten van horecaondernemers is volgens Nijkamp een geplande aankoop. Die vindt plaats tussen oktober en april. De rest koopt terrasoverkapping op het laatste moment. Ondanks het matige weer van de afgelopen weken besloten weinig horecaondernemers op het laatste moment nog te investeren in terrasoverkapping.

Volgens Joop Bremen van Soons Rolluiken-Zonwering BV in Maastricht komt dat omdat professionele terrasoverkapping geen impulsaankoop is. Bremen: ‘Er wordt lang over nagedacht. Wij ervaren dat veel horecaondernemers hun order kort na de carnaval plaatsen.’

Ook Rob Luiten van GS Windscreen bv uit Nuenen deelt die mening. ‘Het gaat hier niet om een bosjes bloemen bij de Albert Heijn’, stelt Luiten. ‘Je ziet nog wel eens ondernemers die hun vergunning laat krijgen en dan bij een bouwmarkt terechtkomen voor houten parasols. Maar of die weersbestendig zijn, vraag ik me af. En vergeet niet, iedereen weet dat het tussen maart en oktober minimaal een keer flink stormt in ons land.’