ABN Amro somber over horeca

ABN Amro is somber gestemd over de vooruitzichten van het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (MKB), vooral sectoren als de horeca en de detailhandel. De reden is dat de consumentenbestedingen dit jaar, net als vorig jaar, nauwelijks zullen toenemen.

Dat heeft econoom H. Dielen van de bank aangegeven in een toelichting op een rapport over de vooruitzichten van het MKB in 2005. Ook de investeringen van bedrijven zullen volgens Dielen dit jaar niet veel toenemen. ‘De consumentenbestedingen en investeringen blijven nog steeds sterk achter en dat is slecht nieuws voor het MKB’.

ABN Amro verwacht dat de groei van de economie in 2005 voor het grootste deel zal komen van de export. Dat was in 2004 ook het geval. Toen groeide de economie volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) met 1,3 procent. ABN Amro gaat voor 2005 uit van een groei van 1,5 procent. ‘nog steeds beduidend onder het langetermijngemiddelde’, aldus Dielen.

’Het onderzoek van ABN Amro lijkt dat van MKB-Nederland te onderschrijven’, zo liet een woordvoerster van de belangenorganisatie weten in een reactie. ‘Ook wij zien in dat het nog niet zo goed gaat met het midden- en kleinbedrijf’. MKB-Nederland hoopt op korte termijn om de tafel te kunnen gaan zitten met de banken om te kijken hoe het herstel van het MKB echt in gang gezet kan worden.