Heineken verkoopt meer, maar verdient minder

De zwakke dollar en de afwaardering van het belang in de Braziliaanse brouwer Kaiser heeft voor een fors lagere nettowinst gezorgd bij bierbrouwer Heineken. Het nettoresultaat van het bedrijf uit Zoeterwoude kwam 32,7 procent lager uit op 537 miljoen euro. De brouwer verkocht wel meer bier. De hoeveelheid verkochte liters bier groeide 13,8 procent 112,6 miljoen hectoliter.

Dat heeft Heineken bekendgemaakt. De omzet steeg met 8,1 procent tot iets meer dan 10 miljard euro. Ook voor het komende jaar verwacht Heineken nog veel last te hebben van de goedkope dollar. Om de winst op peil te houden wordt ingezet op een bezuinigingsoperatie in West-Europa die voor eind 2007 zo'n vijftig miljoen euro aan besparingen moet opleveren.

Het bedrijf zet de komende jaren versterkt in op de positionering van het merk Heineken als een premiumbier. Rusland, Polen, Spanje en Oostenrijk waren de landen waar de brouwer de afzet het sterkst zag groeien. In Nederland daalde het afzetvolume, net als in Duitsland, Frankrijk, Italië en Griekenland. De matige zomer en de economische problemen zouden debet zijn aan dit verlies. In de VS gaat Heineken honderd miljoen euro extra investeren in de conccurentiestrijd met andere premiumbieren.