Stationsrestauraties willen zakelijke reizigers

De vernieuwde stationsrestauraties, met aparte lounges voor zakenlui, vergaderruimten en uitgebreide menukaarten, moeten zakelijk Nederland overhalen vaker op de stations bijeen te komen. 'We willen dat onze klanten de tijd nemen om op de stations door te brengen', zei algemeen directeur J. Kooiker van Servex, de NS-dochter die de horeca en winkels op de stations beheert.

De NS heeft vrijdag de eerste verbouwde stationsrestauratie op Utrecht Centraal geopend. Na de zomer zijn Roosendaal en Den Bosch aan de beurt. Daarna wordt bekeken of de nieuwe formule geschikt is voor de rest van Nederland.

De restauratie in Utrecht is volledig opnieuw ingericht, met als belangrijkste aanpassing een aparte zakenlounge en vergaderruimten. ‘Voorheen was dit ook een plek om te vergaderen, maar toen kon iedereen meeluisteren. Nu kan je apart zitten’, zei Kooiker. Gratis is het niet. Per persoon moet 12,50 euro per twee uur worden betaald. ‘Maar dan krijg je wel koffie, thee en versnaperingen voor niks.’

De zakelijke reiziger wordt steeds belangrijker voor de NS. Overdag verdient de vervoerder een slordige 300 miljoen euro aan dergelijke klanten. Diverse bedrijven, zoals bijvoorbeeld banken, hebben al NS-klantenkaarten voor hun personeel geregeld. Volgens directeur P. Smit van NS Commercie moeten de zakelijke reizigers zeer ‘serieus worden genomen’, zeker nu de snelwegen dichtslibben.

Als de hogesnelheidslijn in 2007 in gebruik wordt genomen, kunnen passagiers die eerste klas reizen hun tijd doorbrengen in de aparte lounges. Daarmee neemt de NS een voorbeeld aan luchthaven Schiphol, waar business class-reizigers al lang toegang hebben tot aparte wachtruimten. Maar het gaat de NS niet alleen om de zakelijke reizigers.

Met de vernieuwde stationsrestauraties hoopt de onderneming dat de doorsnee klant meer tijd op het station wil doorbrengen. ‘Men kan hier even uit de reizigersstroom stappen en tot rust komen’, aldus Kooiker. De NS heeft weer bediening ingevoerd en de menukaart is uitgebreid. Passagiers kunnen niet alleen broodjes kopen, maar ook warme maaltijden en sterke drank.

Door de stations aantrekkelijker te maken, denkt Kooiker mensen een groter gevoel van veiligheid te geven. ‘Ze vinden het heel prettig als er meerdere mensen op het station zijn, vooral 's avonds.’ Overige horeca en winkels dragen ook bij aan de veiligheid. Zo zijn bijvoorbeeld de Burger King-filialen tot laat geopend.

Begin maart begint de NS een reclamecampagne om mensen zover te krijgen meer tijd op de stations door te brengen. Kooiker noemt Schiphol als voorbeeld. ‘Daar ben je ook voor je plezier.’

Bekijk deze collectie

Menukaart

De menukaart is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Hier staat immers datgene wat je verkoopt. Hoe maak je een menukaart, wat zet je erop en welke prijzen horen daarbij? In deze collectie tips en inspiratie voor het maken van een winstgevende menukaart.