Voedselhistoricus pleit voor meer aandacht streekproducten

Er moet veel meer aandacht komen voor streekgebonden producten. Dat zegt voedselhistoricus Adel P. den Hartog van de Universiteit Wageningen. Volgens Den Hartog gaat het hierbij om belangstelling voor het ambachtelijke, de smaak en de eetcultuur.

Den Hartog plaats zijn oproep in Trouw, in navolging van het congres over Slow Food in Wageningen. ‘De tijd dringt. Daarom wil ik nu aandacht voor streekgebonden producten, die worden gekenmerkt door ambachtelijke bereiding en regionale beschaving.’

Belangrijke is volgens Den Hartog het voeren van een uitgekiende marketing. ‘Begin op scholen aandacht aan streekgebonden producten te besteden. Twintig jaar geleden bestond het nauwelijks. Nu zie je dat restaurants streekproducten promoten. Mijn plaatselijke keurslager bijvoorbeeld prijst inmiddels ook de traditionele gerechten aan.’

Naast een uitgekiende marketing speelt de voedingsmiddelenindustrie een grote rol om de aandacht voor streekproducten te verbeteren, aldus Den Hartog. ‘Daar zijn de expertise en de middelen voorhanden. Natuurlijk gaat het ze in de eerste plaats om geld verdienen. Maar wat is er tegen om naast de grote stroom algemene voeding een grand cru in het assortiment op te nemen? Kijk naar Heineken, dat Brand als regionaal topbier laat bestaan.’