Gasten kiezen vaak voor bekende wijnen

Hoewel Nederlanders steeds meer wijn drinken, hebben zowel ouderen als jongeren moeite met het bepalen van een keuze. Wijn is voor vele consumenten een ondoorzichtige categorie aan alcoholische dranken. Hierdoor wordt vaak de bekende wijn gekocht en weinig geëxperimenteerd.

Dat blijkt uit gepubliceerde onderzoeken van ACNielsen, Trendbox en Research International, die in opdracht van het Productschap Wijn zijn verricht. Per hoofd van de bevolking dronken Nederlanders vorig jaar 20,6 liter wijn. Dat is een liter meer dan een jaar eerder en betekent een verdubbeling ten opzichte van dertig jaar geleden.

Mede door de prijzenoorlog in de supermarkten daalde de gemiddelde betaalde prijs voor een fles van 0,75 liter rood, wit of rosé met 0,05 cent naar 2,69 euro. De trend lijkt wel om groter in te kopen. Zo maakten de een- en drieliterpakken een groei door van in totaal 16 procent. Het aandeel pakken in de verkochte wijn steeg met 0,5 procent naar 8,2 procent.

De grote diversiteit in het aanbod, de taal op het etiket en het gebrek aan heldere signalen maakt dat wijn inkopen door consumenten als ingewikkeld wordt ervaren ten opzichte van andere alcoholische dranken. Voor onervaren gebruikers zelfs zo ingewikkeld dat de drempel te hoog lijkt om zich er meer in te verdiepen, ook al zouden ze dat willen.

Zo weet op de vraag of de druivensoort merlot een wijngebied is in Frankrijk, nog geen kwart van de consumenten ontkennend te antwoorden. Ruim 40 procent denkt van wel en eenderde heeft geen idee. Ook weet de helft (52 procent) te vertellen dat rosé geen mengsel is van rode en witte wijn, een kwart denkt van wel en de rest weet het niet.

Wijn wordt vooral ingedeeld op kleur: rood, wit en rosé. In de winkel wordt vervolgens ook sterk op prijs, land van herkomst en aanbiedingen gelet. Door de natte zomer werd de opmars van rosé vorig jaar iets getemperd. Van de verkochte wijn dronken Nederlanders 9,7 procent rosé. Het aandeel witte wijn daalde iets door het minder mooie weer en kwam uit op 36,6 procent.

Het merendeel van de wijnen die Nederlanders vorig jaar hebben gekocht, kwam uit de zogeheten traditionele landen. Van de verkochte flessen en pakken kwam 44,2 procent uit Frankrijk, ruim eentiende was Duits, 8 procent Spaans en Italië volgde met 7,5 procent. Van de nieuwe wijnlanden heeft Zuid-Afrika het grootste marktaandeel met 17,4 procent.