Nederlands hotelpersoneel niet aardig genoeg

Hotelpersoneel in het buitenland is veel eleganter dan in Nederlandse hotels. Dat stelt Pipi Rozendaal, commissaris van Hotel de L'Europe in Amsterdam en het eerste vrouwelijke bestuurslid van KPMG. Ze doet haar uitspraak in een afstudeerscriptie van Bengu Ozcan over ervaringen van vrouwen in de hotellerie.

Rozendaal in de scriptie: ‘Het verschil tussen de Nederlandse hotels en de buitenlandse hotels zit hem met name in het personeel. In het buitenland is men nog elegant. In Nederland irriteert het me vooral als tijdens de lunch een ober zegt “mag ik u even onderbreken om het menu uit de leggen” of “heeft het gesmaakt”. Het is semi-deftig. Het gaat juist om aardig zijn’

Uit de scriptie, die door adviesbureau Van Spronsen & Partners in de publiciteit is gebracht, blijkt verder dat Amerikanen veiligheid enorm belangrijk vinden. Dit stelt Caroline Receveur, general manager van drie NH Hotels in Amsterdam. Receveur: ‘Amerikaanse vrouwen vinden Amsterdam eng. Een aantal van onze vaste gasten wil bijvoorbeeld dat iemand mee gaat winkelen, ze rondleidt en spullen voor ze vasthoudt. Wij bieden dit aan als extra service. Veiligheid is één van de belangrijkste aspecten die je vrouwelijke gasten moet bieden.’

Student Bengu Ozcan sprak voor haar afstudeerscriptie onder meer met Ilja van Haren (Zakenvrouw van het Jaar 2002), Marlene Overdijk (Shell), Annemarie van Gaal (Telegraaf), Pepi Rozendaal (L’Europe, Amsterdam), Caroline Receveur (gm Krasnapolsky, Barbizon Palace en Amsterdam Centre), Astrid Hoogstede (gm NH City Centre en NH Tropenhotel), Manon Kuipers (Best Western) en Ellen de Boer (gm Charlton Ambassador, Den Haag).