Sneeuw op landingsbaan goudmijn voor Hilton

Sneeuw op landingsbaan goudmijn voor Hilton

De sneeuwval en mist op Schiphol heeft bij hotels nabij de luchthaven voor een spectaculaire omzetstijging gezorgd. Door het uitvallen van diverse vluchten strandden woensdag en donderdag veel reizigers op de luchthaven. Veel van hen zochten een hotelkamer in één van de nabij gelegen hotels.

’30.000 tot 40.000 euro extra op onze weekomzet.’ Zo berekent general manager Jan van der Putten van Schiphol Hilton voor. ‘Normaal zitten we van maandag tot donderdag behoorlijk vol. Daardoor konden we niet alle toegestroomde reizigers kwijt. Het is een leuk zakcentje. De gasten variëren van Britten, Duitsers en Nederlanders, tot bewoners van de Malediven die voor het eerst sneeuw zagen.’

Het is niet ongebruikelijk dat gestrande reizigers beroep doen op één van de hotels bij Schiphol. Van der Putten: ‘Vorig jaar kwam het één maal voor dat veel vluchten uitvielen en we onderdak moesten bieden. In 2002 lag Schiphol twee dagen plat door een hevige storm. Maar zoals nu, is het redelijk bijzonder. Met zoveel sneeuw is het een moeilijke tijd voor luchthavens in Europa.’

Hilton Schiphol heeft geen contract met de luchthaven voor het onderbrengen van gestrande reizigers. ‘Nee, we hebben geen afspraken. We zijn partner in business en hebben contact bij calamiteiten. Maar er zijn geen prijsafspraken. Schiphol zegt niet verantwoordelijk voor gestrande reizigers.’