Verbannen van snacks is onverantwoord

Het verbannen van snacks en frisdrank uit middelbare scholen is onverantwoord. Dat blijkt uit onderzoek van SalesProVision, een marktonderzoekbureau gespecialiseerd in out-of-home consumptie.

Het onderzoeksbureau stelt dat scholieren naar omliggende supermarkten gaan wanneer hun schoolcateraar frisdrank en snacks uit het assortiment haalt. Gevolg is dat ze grotere aantallen aanschaffen. Als voorbeeld kaart het onderzoek een blikjes frisdrank van 0,33 liter aan. Bij een verbod op school slaan scholieren bij de supermarkt een fles van 1,5 liter in. Hetzelfde principe geldt voor chips, koeken en candybars.

In het onderzoek gaven de leerlingen aan beter geïnformeerd te willen worden over de gevolgen van overmatig gebruik van frisdrank en snacks. Daarnaast vinden ze een stukje bewustwording van het probleem een belangrijk aspect in de discussie over dit onderwerp.

SalesProVision heeft het onderzoek uitgevoerd in opdracht van Arron Automatics. Dit bedrijf levert consumptieautomaten op scholen en is uitvoerder van het schoolcateringconcept Arron Fresh.