Stationsrestauraties willen zakelijke reizigers

De vernieuwde stationsrestauraties, met aparte lounges voor zakenlieden, vergaderruimten en uitgebreide menukaarten, moeten zakelijk Nederland overhalen vaker op stations bijeen te komen. "We willen dat onze klanten de tijd nemen om op de stations door te brengen", aldus algemeen directeur Jan Kooiker van Servex, de NS-dochter die de horeca en winkels op de stations beheert.

De NS opende eind februari de eerste verbouwde stationsrestauratie op Utrecht Centraal. Na de zomer zijn Roosendaal en Den Bosch aan de beurt. Daarna wordt bekeken of de nieuwe formule geschikt is voor de rest van Nederland.
De restauratie in Utrecht is volledig opnieuw ingericht, met als belangrijkste aanpassing een aparte zakenlounge en vergaderruimten. “Voorheen was dit ook een plek om te vergaderen, maar toen kon iedereen meeluisteren. Nu kan je apart zitten”, zei Kooiker. Per persoon moet 12,50 euro per twee uur worden betaald. “Daarvoor krijg je gratis koffie, thee en versnaperingen.”
De zakelijke reiziger wordt steeds belangrijker voor de NS, zeker nu de snelwegen dichtslibben. Overdag verdient de vervoerder een slordige 300 miljoen euro aan dergelijke klanten. Diverse bedrijven hebben al NS-klantenkaarten voor hun personeel geregeld.
Als de hogesnelheidslijn in 2007 in gebruik wordt genomen, kunnen passagiers die eerste klas reizen hun tijd doorbrengen in de aparte lounges. Daarmee neemt de NS een voorbeeld aan luchthaven Schiphol, waar business class-reizigers al lang toegang hebben tot aparte wachtruimten.

Bekijk deze collectie

Menukaart

De menukaart is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Hier staat immers datgene wat je verkoopt. Hoe maak je een menukaart, wat zet je erop en welke prijzen horen daarbij? In deze collectie tips en inspiratie voor het maken van een winstgevende menukaart.