Bierbrouwers debuteren in BOB-campagne

Nederlandse bierbrouwers zetten zich in om meer aandacht te schenken aan de BOB-campagne, de actie om alcoholgebruik in het verkeer terug te dringen. De brouwers gaan zich mengen in een landelijke viltjescampagne.

De viltjes onder de koele consumpties zien er komende zomer allemaal hetzelfde uit. Ze sporen de drinker in tekstballonnetjes aan vooraf een BOB (Bewust Onbeschonken Bestuurder) te kiezen. Vanaf half juni geven de Nederlandse bierbrouwers een extra zet aan de BOB-campagne, door een maand lang totaal vij miljoen viltjes te leveren aan cafés, bars en restaurants. Het is voor het eerst dat de brouwers samenwerken in een landelijke viltjescampagne, maakten zij vrijdag bekend.

Aan de BOB-campagne doen het ministerie van Verkeer en Waterstaat, 3VO, de brouwers, de horecawerkgevers en de producenten en importeurs van wijn en gedistilleerd mee om te voorkomen dat rijden en drinken samengaan. Sinds het begin van de in 2001 uit België overgewaaide campagne is het percentage drankrijders gedaald van 4,6 in 2000 naar 3,9 in 2003.