Malafide kortingskaarten duperen Zwolse horeca

In de Zwolse horeca is grote beroering ontstaan na het opduiken van een valse kortingskaart. Maar liefst zeven horecazaken worden genoemd als locatie waar gasten tegen enorme kortingen kunnen eten en drinken. De horecaondernemers weten van niets en zijn razend.

Het gaat om de ‘Zwolse Kortingkaart’. Deze kortingskaart is in grote delen van de stad verspreid en biedt flinke kortingen tot wel 50 procent. De genoemde Zwolse zaken en een Utrechts promotiebedrijf zeggen niet betrokken te zijn bij de totstandkoming van de kaart. Het is niet duidelijk hoeveel mensen de kaart van 25 euro hebben gekocht.

Volgens de kaart bieden zeven bedrijven aanmerkelijke kortingen aan; te weten Studentencafé Het Vliegende Paard, Café Bloopers, Dranck en Spijslokaal De Bier Jaargetijden, restaurant BaiYok, het Pannenkoekenschip, Grieks restaurant Olympia en Argentijns restaurant El Toro.

‘Ik vind het slecht’, meldt eigenaar Dennis Kaatman van Het Vliegende Paard in De Stentor. ‘Echt slecht dat iemand de naam van een groot aantal bedrijven misbruikt en daarnaast gebruikt maakt van de goedgelovigheid van mensen.’

Ook Edwin Vennik van café Bloopers is niet te spreken over de valse kortingskaart. ‘Ik heb er afgelopen zaterdag nog twee binnen gehad. Het is natuurlijk nadelig voor de zaak. Als mensen hier eerst iets eten of drinken en dan met die kaart komen, moet ik dat wel aan ze uitleggen.’

De malafide Zwolse Kortingskaart zorgt ook voor veel emotie bij bonafide kortingskaarten in de stad. ‘Ik ben twee maanden geleden begonnen’, meldt Robert de Vos van de Melracard. ‘Na publicatie over de valse Zwolse Kortingskaart krijgen mijn mensen, die de kaart willen verkopen, steeds vaker de deur in hun gezicht dichtgeslagen. Als dit zo doorgaat, kan ik de boel wel sluiten.’

Voor eigenaar Steven Louis van restaurant El Toro dreigt de verwarring voor een debacle te zorgen. Zijn restaurant wordt genoemd op de malafide kaart, terwijl hij zelf met een eigen El Toro-kortingskaart werkt. ‘Met de El Toro-kaart, die uitsluitend en alleen van mijn restaurant is, is niets aan de hand.’