Ondernemerscafé wil expanderen naar grote steden

Het Ondernemerscafé uit Den Haag wil het concept uitbreiden. Het horecabedrijf, met 21 ondernemers als eigenaar, denkt aan vestigingen in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Ook de forensensteden Lelystad en Zoetermeer staan op het verlanglijstje.

Dat meldt woordvoerder Richard Stoop, één van de 21 ondernemers van het in oktober 2004 opgerichte horecabedrijf en belast met de portefeuille communicatie. ‘We overwegen om dit concept uit te rollen in andere steden. Belang hierbij is om constante kwaliteit te leveren. In alle vestigingen moet het eten en drinken, de service en de sfeer van hetzelfde niveau zijn. De expansie zal mogelijk eind dit jaar of begin volgend jaar plaatsvinden’, aldus Stoop.

Het Ondernemerscafé, mede opgericht door het zakenblad Bizz, is eigendom van 21 jonge ondernemers uit de regio Haaglanden en vormt een vast ontmoetingsplek voor ondernemers en ondernemende mensen. Stoop: ‘Iedere eigenaar is verantwoordelijk voor zijn eigen discipline in het horecabedrijf. Voorheen werkten we met een centrale organisatie. Nu zijn alle eigenaren beslissingsbevoegd op het eigen werkterrein. We stappen af van de centrale sturing.’

De zwaarte van het horecavak is veel deelnemers behoorlijk tegengevallen. Stoop: ‘We begonnen met de gedachte: gezellig een kroegje runnen. Het is uiteindelijk allemaal wat groter geworden dan we vooraf dachten. Vooral de uren die we steken in operationele zaken, valt behoorlijk zwaar. Daarom denken we aan een aanpassing van de formule. Wij als eigenaren zijn voor de bar meer van waarde dan erachter. Daarom hebben we personeel aangenomen om bijvoorbeeld te tappen en te serveren. Maar daarmee stijgen de kosten ook weer. Al voldoen de omzetten aan onze verwachtingen.’

Eén van de belangrijke functies van het café in netwerken. Stoop: ‘Daarom introduceren we kortingspasjes. Met deze pasjes achterhalen we de interessegebieden van de bezoekers en kunnen zo mensen met dezelfde interesse uitnodigen om bepaalde tijden in het café. Ook hebben de pasjes een tegoed om te besteden in de zaak. Deze kunnen dan weer doorgegeven worden aan nieuwe bezoekers en netwerkers.’