Rap-campagne voor nieuwe leerlingen slaat aan

Meer dan 5000 vmbo-leerlingen hebben de afgelopen tijd kennisgemaakt met de nieuwe 'instroomcampagne' van het Horeca Branche Instituut (HBI). Via filmpjes met rapsongs krijgen leerlingen van 13 en 14 jaar een beeld geschetst van de horecapraktijk. De campagne, MyChoice Road Show geheten, slaat bijzonder goed aan, weet projectleider Anja Smid. 'De sfeer is eigentijds terwijl we een eerlijk beeld schetsen van werken in de horeca.

Tijdens de jaren 90 was er sprake van een daling van de instroom met 30 procent. De laatste drie jaar is het aantal leerlingen dat consumptieve technieken volgt met 6 procent gestegen naar 6340 leerlingen. Dat aantal moet door de campagne verder omhoog.
Een groep van 22 vmbo-leerlingen uit Terneuzen bezocht het bekende Amsterdamse restaurant Fifteen van Jamie Oliver. De scholieren waren uitgenodigd omdat ze een quiz hadden gewonnen die onderdeel uitmaakte van de Road Show. Ze kregen les van de koks in snijden, kneden en proeven. Docent Rinus de Blaaij uit Terneuzen: ‘Schitterend. Dat kun je ze niet vroeg genoeg leren.’