suitclub opent vier nieuwe filialen

Waar leden van sociëteiten en serviceclubs netwerken via ballotage, doet de SuitClub dat in alle openheid. Het 'old boys network' wordt langzaam ingeruild voor snelle party's waar bovenal de mobieltjes aan blijven staan, stellen de initiatiefnemers achter de SuitClub. De organisatie opent dit jaar nog vier nieuwe filialen: Rotterdam, Utrecht, Groningen en Breda.

Typisch iets voor 'snelle jongens' om grappige ideetjes toch maar uit te werken: ,,De SuitClub is in 2001 ontstaan als grap. Ik werkte bij een nieuw reclamebureau en moest nieuwe contacten aanboren. Dan kun je twee dingen doen: de feestjes van allerlei potentiële klanten aflopen of zelf feestjes organiseren. Zo werd in Eindhoven formal friday geboren als tegenhanger van casual friday waar het kantoorpersoneel in spijkerbroek naar het werk kwam'', zegt initiatiefnemer Evert Fila.

Voor Fila geen spijkerbroek. Daar heeft hij een hekel aan. Voor formal friday, hèt evenement van de SuitClub, geldt de dresscode pak en das. Ondanks dat strakke pak moet de SuitClub volgens Fila de meest sexy netwerkclub van Nederland worden. Hij doelt daarmee vooral op het hoge entertainmentgehalte van de bijeenkomsten. ,,Aan de andere kant werpt imago zo ook een drempel op voor mensen die bij ons niet zo veel te zoeken hebben. Het gaat bij ons om de middelgrote en grote bedrijven. De club zelf is vooral voor personen van tussen de 25 en 45 jaar.''

De geboortegrond in Eindhoven mag dan warm zijn, Fila wilde meer. De aanvankelijke stichting werd dan ook snel geprofessionaliseerd, met founders en partners werd de club een bedrijf. Het heeft inmiddels een eigen magazine, honderden leden die communiceren op de internetsite en een filiaal in Den Bosch. Eind mei opent de derde SuitClub in Rotterdam. Iedere locatie houdt gemiddeld een keer in de zes weken een bijeenkomst op de pijlers kunst, cultuur en business. De locatie is niet altijd hetzelfde, maar in Rotterdam is voorlopig de lobby van het vijf sterrenhotel The Westin de thuisbasis. ,,Dat is de omgeving waarin we ons thuis voelen. We zoeken regionaal wel naar de local flavour, maar feitelijk moeten de meetings een landelijke uitstraling hebben.''

Als reclamemaker is Fila ervan overtuigd dat netwerken via events anno 2005 de manier is om geslaagd zaken te doen. Het zijn niet alleen SuitClub-leden die naar 'formal friday' komen, er komen ook mensen op uitnodiging van de SuitClub. Zo wil Fila de 'kwaliteit' van het netwerk hoog houden en interessant voor de netwerkers. ,,Daarnaast willen we vooral spraakmakend zijn met de gastsprekers die onze bijeenkomsten inleiden'', zegt Fila. Eerder kwamen al Leon de Winter, Ruby Wax, Hans Wiegel, Jort Kelder, Rob Oudkerk en Abraham Moszkowicz. ,,We schuwen feitelijk geen methode om in het nieuws te komen met onze gasten. Het moeten bijeenkomsten zijn waar mensen graag naar toe komen. Dan heeft netwerken ook zin.'' Fila heeft dan ook nog veel meer wensen. Zo wordt serieus nagedacht over een televisieprogramma en aan het binnenhalen van sprekende namen uit het buitenland. Collega van Fila, Bert Gelderblom haalde eerder al Bill Clinton naar Nederland toen hij net president af was.

De sprekers mogen dan soms qua inhoud een wat zwaarder verhaal houden, toch wil de SuitClub op een luchtige manier een platform zijn waar ondernemers elkaar kunnen ontmoeten. Bij de oude serviceclubs moet het mobieltje uit. Bij ons moet die juist aan staan. Stel je voor dat er een belangrijke order binnenkomt.''