Fris- en sapkaart rukt op in restaurants

Steeds meer bezoekers van restaurants kiezen in plaats van wijn voor een ander drankje. Een groeiend aantal restaurants legt zich nu toe op de vervaardiging van 'wijnkaarten' met uitvoerige overzichten van frisdranken en vruchtensappen die goed bij bepaalde gerechten passen.

Dat zegt dietiste Donna Shield van Coca-Cola in het Amerikaanse vakblad Advertising Age. De groeiende populariteit van frisdrnak bij de maaltijd is volgens haar een groeiende trend. Obers adviseren bezoekers die zalm bestellen bijvoorbeeld om hier Sprite Light bij te drinken.
Sommige Amerikaanse toprestaurants bieden zelfs al complete arrangementen aan, met steeds een niet-alcoholisch drankje dat perfect bij de gang past. Voor de toekomst voorziet Coca-Cola zelfs frisdranksommeliers in de beste restaurants. In de VS zijn niet-alcoholische drankjes al goed voor 44 procent van van de drankenomzet in restaurants.
Voor Coca-Cola biedt deze markt nieuwe kansen. De consumptie van frisdranken bij fastfoodketens loopt al een tijdje terug en deze nieuwe trend biedt uitkomst. Volgens Coca-Cola is het bovendien een goede margemaker, want 40 procent van de consumenten zou bereid zijn meer te betalen voor merkdrankjes.

Bekijk deze collectie

Menukaart

De menukaart is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Hier staat immers datgene wat je verkoopt. Hoe maak je een menukaart, wat zet je erop en welke prijzen horen daarbij? In deze collectie tips en inspiratie voor het maken van een winstgevende menukaart.