Horeca trekt organisatie Fiets4daagse naar zich toe

Drentse verenigingen mogen dit jaar geen goedkope koffie meer schenken tijdens de Fiets4daagse. Drentse horecaondernemers zitten dit jaar in het bestuur van de Fiets4daagse en steken een stokje voor de in hun ogen oneerlijke concurrentie.

Dat zei voorzitter van de werkgroep Toerisme en Recreatie van de Drentse afdeling van Koninklijk Horeca Nederland (KHN) H. Talens dinsdag. Bezoekers mogen best naar het toilet, maar moeten dan ook aangewezen zijn op de menukaart van het restaurant. In ruil helpen de horecaondernemers mee aan het evenement. Volgens Talens kijken ook horecaondernemers in andere provincies naar het Drentse model.

Het initiatief om mee te draaien in het bestuur van de Fiets4daagse is gekomen vanuit de horeca, die ontevreden was. ‘We moesten bijvoorbeeld betalen om standplaats te zijn, terwijl het nauwelijks iets oplevert en iedereen gebruikmaakt van de toiletten. Ook liep de organisatie niet altijd vlekkeloos. Wij willen de Fiets4daagse professionaliseren’, zegt Talens. Hij denkt dat door bijvoorbeeld sponsoring de inschrijfgelden op den duur omlaag kunnen.

Volgens de voorzitter van de Drentse afdeling van KHN, Hennie Jager, zullen de bezoekers van Drenthe dit jaar minder snel last hebben van dubbele boekingen van bijvoorbeeld hotels. ‘De lijntjes zijn nu wat korter geworden,' zegt ze. Volgens Talens is dat belangrijk. ‘De Fiets4daagse is toch een beetje het visitekaartje, dan moet het ook goed gaan.’

Bekijk deze collectie

Menukaart

De menukaart is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Hier staat immers datgene wat je verkoopt. Hoe maak je een menukaart, wat zet je erop en welke prijzen horen daarbij? In deze collectie tips en inspiratie voor het maken van een winstgevende menukaart.